Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kanada: pierwszy w historii lot w pełni elektrycznego hydroplanu

Największy w Ameryce Północnej operator hydroplanów, kanadyjskie linie lotnicze Harbour Air, wykonały niedaleko Vancouver pierwszy w historii lot w pełni elektrycznym hydroplanem. Jest to efekt współpracy Harbour Air z australijską spółką magniX.

"Ten historyczny lot oznacza początek trzeciej ery w lotnictwie - ery elektrycznej" - czytamy w wydanym we wtorek wspólnym komunikacie prasowym Harbour Air i magniX.

Sześcioosobowy hydroplan DHC-2 de Havilland Beaver wyposażony został w zaprojektowany przez magniX silnik elektryczny magni500 o mocy 750 koni mechanicznych, co pozwala na nieprzerwany lot na dystansie ok. 160 kilometrów. Napęd ten został po raz pierwszy zaprezentowany podczas pokazu lotniczego w Paryżu w czerwcu 2019 roku.

Krótki lot testowy odbył się we wtorek z terminala Harbour Air Seaplanes nad rzeką Fraser w Richmond, niedaleko Vancouver. Za sterami maszyny usiadł prezes Harbour Air Greg McDougall. Jak napisano w komunikacie prasowym, firmy mają nadzieję, że będzie to pierwszy krok do stworzenia pierwszej na świecie komercyjnej floty wyposażonej tylko w silniki elektryczne.

Jeśli maszyna przejdzie pomyślnie przez proces regulacyjny i testy bezpieczeństwa, Harbour Air zamierza do 2020 roku wyposażyć w silniki elektryczne wszystkie swoje samoloty. Celem jest rozpoczęcie komercyjnych lotów pasażerskich w ciągu dwóch lat.

Do lotu testowego wykorzystano baterie litowo-jonowe, jako te najlepiej wypróbowane, ale zdaniem McDougalla na rynku są już dostępne baterie o wiele potężniejsze. "Ewolucja baterii litowych jest nieprzerwana. Miliardy dolarów jest inwestowanych w tę technologię dosłownie w tej chwili" - powiedział prezes Harbour Air, cytowany przez agencję The Canadian Press.

W wyścigu do elektryfikacji samolotów komercyjnych uczestniczą tacy giganci jak Boeing i Airbus. W czerwcu, podczas pokazu lotniczego w Paryżu, dziewięcioosobowy, w pełni elektryczny samolot wyposażony w silniki magniX zaprezentował izraelski przewoźnik Eviation.

Harbour Air to największy operator hydroplanów w Ameryce Północnej. MagniX to wywodzący się z Australii lider w dziedzinie lotnictwa elektrycznego. W czerwcu 2018 roku firma przeniosła swoją główną siedzibę do amerykańskiego Redmond w stanie Waszyngton. (PAP)

ami/ sp/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony