Przejdź do treści
Źródło artykułu

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia testuje transport medyczny dronami

Zamknięte dla postronnych testy transportu medycznego wykonywanego dronem odbędą się w środę w ramach programu DroneLAB Transport, zainicjowanego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Celem będzie sprawdzenie bezpieczeństwa misji realizowanej przez testowanego drona.

DroneLAB Transport jest elementem Centralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów (CEDD). Metropolia uczestniczy w nim od ub. roku wraz z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, przy zaangażowaniu Ministerstwa Infrastruktury.

Założeniem CEDD jest m.in. testowanie i rozwój rozwiązań związanych z technologiami dronowymi, służących poprawie jakości życia w mieście. Jednym z celów CEDD ma być też umożliwienie w przyszłości poruszania się bezzałogowych statków powietrznych nad miastami w trybie automatycznym lub autonomicznym.

Celem prac w ramach DroneLAB Transport jest m.in. wypracowanie procedur lotu zapewniających najwyższe bezpieczeństwo misji, a także wsparcia dla pilotażowych zastosowań bezzałogowych statków powietrznych. Obecnie w warunkach poligonu trwają prace z pierwszą firmą, która przygotowuje się do pilotażowego lotu w mieście.

„Teraz testujemy te rozwiązania na obszarze testowym. Mamy obszary wyznaczone strefami w przestrzeni powietrznej, co daje nam bezpieczeństwo, że w danym momencie nikt nie pojawi się w tej przestrzeni – i możemy takie loty wykonywać poza miastem” - powiedział PAP we wtorek kierownik projektu „Drony nad Metropolią” Marcin Dziekański.

„W środę będziemy poprawiać pewne niedociągnięcia, które pojawiły się przy pierwszym teście” - zaznaczył Dziekański, odnosząc się do pierwszych lotów, sprzed kilku tygodni.

Jak uściślił, testy wykonywane są według ustalonego scenariusza. Loty odbywają się automatycznie, jednak przy ciągłej obserwacji i możliwości przejęcia kontroli. Testowane są m.in. utrzymywanie toru lotu, automatyczne starty i lądowania czy też tryby awaryjne, w tym np. rozpoznawanie sytuacji, w której dron musi przerwać lot i znaleźć miejsce do lądowania.

„To elementy, które są nam potrzebne do przetestowania systemu już w mieście – dla pełnego bezpieczeństwa” - podkreślił Dziekański. Przedstawiciele CEDD wyjaśniają, że transport ładunków dronami, testowany pod kątem potencjalnego wykorzystania w transporcie medycznym w miastach, ma uzasadnienie ze względu m.in. na niewielkie rozmiary przesyłek i potrzebę szybkości.

Jak zaznaczyła we wtorek pełnomocniczka ministra infrastruktury ds. Bezzałogowych Statków Powietrznych i Programu CEDD Małgorzata Darowska, transport dronowy, wykonywany przez drony autonomiczne, choć obecnie wciąż we wczesnym etapie, jest przyszłością w niektórych obszarach.

„Jak wskazują prowadzone przez MI badania, transport autonomiczny będzie przynosił konkretne korzyści gospodarcze, a także miał pozytywny wpływ na bezpieczeństwo oraz środowisko. To także nowe zawody jak i wdrożenia nowych, najbardziej innowacyjnych technologii, tworzonych w Polsce. DroneLAB Transport ma istotne znaczenie w pracach nad strategią dla sektora dronowego” - dodała Darowska.

W ramach CEDD jest realizowany już także DroneLAB Środowisko, a planowane są kolejne DroneLAB-y. Każdy ma odnosić się do konkretnego zagadnienia, uwzględniającego potrzeby i doświadczenia różnych interesariuszy. Przedstawiciele GZM sygnalizują, że może to być np. koordynacja i wsparcie akcji ratunkowych, monitorowanie ruchu drogowego czy infrastruktury.

W ub. tygodniu w ramach DroneLAB Środowisko wykonywano w Katowicach loty testowe pod kątem pomiaru kubatury składowisk, analizy ryzyka pożaru, a także analizy nasłonecznienia w kontekście potencjału technologii źródeł odnawialnych. Wcześniej w ramach tego projektu wypracowano standardy dla prowadzenia przy użyciu dronów badań zanieczyszczeń powietrza.

Ustanowienie na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Centralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów (czyli jednego z europejskich obszarów rozwoju i testowania technologii dronowych), zapoczątkowało zawarte we wrześniu 2018 r. porozumienie GZM z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.

Następnie GZM porozumiała się nt. prowadzenia konkretnych projektów pilotażowych w obszarze demonstratora z Polskim Funduszem Rozwoju.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ skr/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony