Gen. Majewski: Dęblin międzynarodowym ośrodkiem szkolenia lotników
Dzięki modernizacji obiektów bazy w Dęblinie jest szansa, że obok polskich lotników będą tam się szkolili także lotnicy z zagranicy - poinformował dowódca Sił Powietrznych gen. Lech Majewski. Uczestniczy on w Poznaniu w kursie dla dowódców lotnictwa ZLOT 2013.
Jak wyjaśnił, wiele zależy od tempa modernizacji maszyn szkoleniowych znajdujących się na stanie polskiej armii i zakupu nowych samolotów szkolenia zaawansowanego. Potrzebna jest też budowa centrum symulatorów oraz przygotowanie pilotów-instruktorów i personelu technicznego.
W trwającym od wtorku w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny szkoleniu połączonym ze sprawdzianem umiejętności i wiedzy bierze udział ponad 100 dowódców skrzydeł, baz, eskadr i grup działań lotniczych. Do Poznania przyjechali też przedstawiciele instytucji wojskowych i przemysłu lotniczego.
Podczas kursu ZLOT gen. broni pilot Lech Majewski zaprezentował program zmian dotyczących procesu kształcenia i szkolenia podchorążych - słuchaczy Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych.
Zapowiedział, że studia i nauka latania w Dęblinie potrwają nieco dłużej niż obecnie, ale absolwenci ukończą „Szkołę Orląt” nie tylko z uprawnieniami pilota wojskowego, lecz także z licencją pilota cywilnego, uzyskaną po zdaniu egzaminu w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.
„Podchorąży do kabiny samolotu wojskowego wsiądzie z instruktorem dopiero po zakończeniu studiów akademickich i uzyskaniu licencji pilota cywilnego. Za sprawą takiej selekcji oficerami-pilotami zostaną tylko najlepsi kandydaci, naprawdę mocno zmotywowani do służby w wojsku” - zaznaczył dowódca Sił Powietrznych.
Gen. Majewski podał, że na początku 2014 r. powinno być już wiadomo, jakiego rodzaju samoloty szkolenia zaawansowanego kupi resort obrony dla jednostki w Dęblinie. Pozwolą one szkolić pilotów F-16 w Polsce bez wysyłania ich do USA. Poważnie rozważana jest też możliwość modernizacji pozostałych, nieunowocześnionych samolotów PZL-130 Orlik do wersji Glass Cockpit.
"Wraz z systemem szkolenia zaawansowanego i rozbudowaną bazą symulatorów znakomicie wpiszą się one w system szkolenia kadr lotnictwa. Jeśli pozyskamy +cyfrowe+ Orliki, staniemy przed szansą przekształcenia bazy w Dęblinie w ośrodek szkolenia międzynarodowego. Są państwa zainteresowane szkoleniem u nas swoich kandydatów na pilotów " - powiedział Majewski.
Trwające do czwartku szkolenie ZLOT 2013 jest ostatnim takim wydarzeniem dla najważniejszych dowódców w lotnictwie wojskowym w obecnej strukturze polskich sił zbrojnych. Od 2014 roku w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych działał będzie Inspektorat Sił Powietrznych, który skupi wszystkie rodzaje lotnictwa.
Gen. Majewski podał, że w związku z reformą systemu dowodzenia wojskiem jeszcze w tym roku planowane jest wprowadzenie zmian w strukturze Sił Powietrznych; m.in. 1. Baza Lotnictwa Transportowego zasili struktury 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego.
Poinformował też, że na 2014 rok obecnym Siłom Powietrznym zostały przyznane środki pozwalające uzyskać 42,5 tys. godzin nalotu.
Organizowany co roku ZLOT jest forum wymiany doświadczeń i przedstawiania koncepcji zmian w funkcjonowaniu jednostek lotnictwa wojskowego. Jak powiedział w czwartek PAP rzecznik Dowództwa Sił Powietrznych ppłk Artur Goławski w tym roku oficerowie rozmawiają o tym, jak utrzymać osiągnięty wysoki poziom bezpieczeństwa lotów, jak rozwijać system szkolenia lotniczego i jak wykorzystać rozwiązania przyjęte w lotnictwie cywilnym: system zapewnienia jakości, system zarządzania bezpieczeństwem i kulturę sprawiedliwego traktowania „Just culture”.
"Przybyli na spotkanie przedstawiciele zakładów przemysłu lotniczego przedstawili propozycje zmian w systemie serwisowania samolotów i śmigłowców. Ich wdrożenie zapewniłoby ponad 70-procentową dostępność (sprawność) intensywnie eksploatowanych samolotów i śmigłowców" - podał rzecznik.
ZLOT kończy się w czwartek. (PAP)
rpo/ itm/
Komentarze