Przejdź do treści
Źródło artykułu

Gdańsk: nowy terminal może obsłużyć nawet 5 milionów pasażerów rocznie

Dwukrotnie więcej niż do tej pory, czyli mniej więcej pięć milionów pasażerów rocznie, będzie mógł obsłużyć Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, dzięki zakończonej budowie nowego terminalu. Pierwsi pasażerowie wylecą z nowego obiektu 6 kwietnia.

"Dla mnie jako ministra odpowiedzialnego za transport i przygotowującego plany transportowe przed Euro 2012, terminal w Gdańsku to jasny punkt na tej mapie przygotowań. Po już uruchomionym terminalu we Wrocławiu to drugi nowy, jeden z najnowocześniejszych terminali lotniskowych w naszym kraju" - powiedział w sobotę minister transportu Sławomir Nowak podczas konferencji prasowej na gdańskim lotnisku z okazji zakończenia inwestycji.

Podkreślił, że nowy terminal w Gdańsku to "wielki sukces infrastrukturalny" i "kawał dobrze wykonanej roboty", który będzie służył także po Euro 2012. "Z dumą w czasie mistrzostw będziemy tu przyjmowali wielu kibiców, którzy do Polski głównie przylecą samolotami i przyjadą pociągami" - dodał Nowak.

Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk dodał, że budowa terminalu zakończyła się zgodnie z harmonogramem, bez "nawet jednego dnia opóźnienia".

Dzięki nowemu terminalowi lotnisko w Gdańsku będzie mogło obsłużyć 5 mln pasażerów rocznie; teraz jest to ok. 2,5 mln osób. Budowa terminalu o powierzchni prawie 40 tys. m kw. kosztowała 247,3 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniosło 87,3 mln zł. Kamień węgielny pod budowę wmurowano pod koniec maja 2010 r.

Terminal ma trzy kondygnacje nadziemne oraz jedną podziemną. Wcześniej oddano do użytku m.in. drogę kołowania, płytę postojową i stanowiska do odladzania samolotów. Inwestycja objęła również m.in. przebudowę Terminalu 1. Lotnisko zostało przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz opiekunów z dziećmi.

Nowy terminal powstał na zachód od istniejącego, równolegle do pasa startowego. Pomiędzy starym i nowym terminalem na poziomie pierwszego piętra znajduje się łącznik. Terminal został tak zaprojektowany, by umożliwić modułową rozbudowę w kolejnych etapach, w razie zaistnienia takiej potrzeby. (PAP)

rop/ pad/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony