Elektryczny samolot przeleci z Wrocławia do Warszawy
Ultralekki Pipistrel Alpha Electro – pierwszy na świecie seryjnie produkowany elektryczny samolot – w ciągu czterech dni przeleci z Wrocławia do Warszawy, odwiedzając po drodze Górny Śląsk i Częstochowę. Organizatorem przelotu promującego bezemisyjny transport jest koncern energetyczny Fortum.
Jak informują organizatorzy, przelot rozpocznie się 8 czerwca we Wrocławiu. W kolejnych dniach samolot przyleci na lotnisko aeroklubu w Gliwicach, a następnie w podczęstochowskich Rudnikach, by czwartego dnia dotrzeć do Warszawy. Trasa przelotu obejmuje regiony, gdzie działa Fortum – właściciel m.in. elektrociepłowni w Zabrzu, Bytomiu i Częstochowie oraz operator sieci ciepłowniczych w Częstochowie, Wrocławiu i Płocku.
Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samolotem ultralekkim o napędzie elektrycznym. Dwuosobowa maszyna, która – jak podało Fortum – na polskim niebie pojawi się po raz pierwszy, wyposażona jest w silnik elektryczny 60 kW. Prędkość przelotowa samolotu wynosi 157 km na godz. Bateria o pojemności 21 kWh jest w stanie zapewnić maszynie energię na 55-minutowy lot, z półgodzinną rezerwą. Ładowanie ładowarką o mocy 20 kW trwa godzinę.
Dzięki zerowej emisji CO2 i niskiemu poziomowi hałasu loty takiego samolotu mogą być prowadzone w okolicach dużych aglomeracji miejskich, bez problemów spełniając normy emisji spalin i hałasu. Organizując przelot w Polsce Fortum chce zebrać doświadczenia i wiedzę na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach, by w przyszłości wykorzystać te informacje w rozwoju i budowie infrastruktury lotniczej do ładowania samolotów.
"Zdaniem wielu lotniczych ekspertów, samoloty elektryczne to przyszłość tej dziedziny transportu. Dziś na drodze do ich rozwoju stoi jeszcze wiele ograniczeń, jak choćby mała pojemność baterii i w konsekwencji ograniczony zasięg. Pamiętajmy jednak, że pierwszy na świecie lot samolotu z silnikiem tłokowym w 1903 r. trwał tylko 12 sek. Zaledwie 16 lat później samolot po raz pierwszy pokonał Atlantyk. Myślę, że rozwój samolotów elektrycznych będzie się dokonywał w podobnym tempie" – ocenia rzecznik Fortum Jacek Ławrecki.
Fortum należy do pionierów rozwoju sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych – w krajach nordyckich ma ponad 3 tys. ładowarek. Za przyszłościowy uważany jest też segment małych samolotów elektrycznych. Ponadto koncerny lotnicze prowadzą zaawansowane badania nad stworzeniem pierwszego elektrycznego samolotu pasażerskiego, mogącego pomieścić ponad 150 osób. Szacuje się, że pierwsze tego typu maszyny mogą pojawić się na niebie w ciągu najbliższych 10 lat.
Koncern energetyczny Fortum zatrudnia ok. 8 tys. osób w krajach nordyckich, bałtyckich oraz Rosji, Polsce i Indiach. W ub. roku jego łączne przychody wyniosły 5,2 mld euro. Akcje Fortum są notowane na giełdzie Nasdaq w Helsinkach.
Komentarze