Przejdź do treści
Źródło artykułu

Edmund Klich mówi o naciskach, szef MON zaprzecza

Były polski akredytowany przy rosyjskiej komisji badającej katastrofę smoleńską Edmund Klich twierdzi, że szef MON wywierał na niego naciski. Bogdan Klich odpowiada, że polski akredytowany przy MAK miał pełną swobodę działania.

"Myślę, że wojskowi także mieli jakieś tutaj zalecenia, zresztą mnie próbowano te zalecenia też dać, ale ja się odciąłem od tego. Minister Klich też mi próbował przekazać, żeby koncentrować się na sprawie zamknięcia lotniska tylko” – powiedział Edmund Klich w rozmowie, której fragment pokazała w środę TVN24. „To jest jeden z wątków, to było oczywiste, ale jeden z wątków, ale nie główny wątek" – dodał.

„To jakiś nonsens. Mogę powiedzieć tylko, że płk Klich, jako upoważniony przeze mnie akredytowany i przewodniczący komisji, miał pełną swobodę podejmowania działań. Będąc w Smoleńsku mógł dowolnie badać - i badał - wszystkie wątki tej katastrofy” – powiedział PAP minister obrony Bogdan Klich.

„Przekonywałem go tylko – o czym mówiłem publicznie i co było cytowane przez media – by współpracował z polską prokuraturą dla dobra śledztwa, a konkretnie, by zgodził się udostępnić prokuratorom swojego meteorologa. Wyrażałem zdziwienie, że płk Klich nie chciał tego zrobić, co utrudniało postępowanie naszych prokuratorów w pierwszych dniach” – powiedział minister.

„Dowodem na to, że miał pełną swobodę działania, jest to, że z własnej woli uzyskał nagrania rozmów z wieży kontrolnej, o czym wielokrotnie mówił później z dumą w licznych wywiadach” – skomentował szef MON.

Edmund Klich był polskim akredytowanym przedstawicielem przy Międzypaństwowym Komitecie Lotniczym Federacji Rosyjskiej (MAK), początkowo był także szefem komisji badającej katastrofę smoleńską, potem zastąpił go szef MSWiA Jerzy Miller. W opublikowanym w styczniu raporcie MAK za główne przyczyny katastrofy uznał niewłaściwe przygotowanie załogi polskiego Tu-154M i podatność kapitana samolotu na naciski. Strona polska zgłosiła do rosyjskiego raportu szereg zastrzeżeń, dotyczyły one m.in. nieuwzględnienia stanu technicznego lotniska w Smoleńsku. (PAP)

brw/ mick/ pz/ jra/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony