Dwie drogi startowe dla samolotów na warszawskim lotnisku
Lotnisko ma dwie drogi startowe o długościach ponad 3,6 km oraz 2,8 km. Od lipca ub.r. trwał remont krótszej drogi, ruch odbywał się tylko na dłuższej.
"Oddaliśmy dziś przewoźnikom krótszą drogę startową. Jej remont trwał 14 miesięcy. W tym czasie m.in. wzmocniona została wytrzymałość drogi startowej, wymienione zostały trzy warstwy podbudowy i osiem warstw nawierzchni, ponadto zmieniono instalacje techniczne, oświetleniowe" - powiedział PAP rzecznik lotniska Przemysław Przybylski.
Wyjaśnił, że po remoncie z drogi mogą korzystać największe samoloty świata m.in. Boeing 787 Dreamliner. "Nie ma teraz żadnych przeszkód, aby teraz mogły na niej regularnie po kilkanaście godzin dziennie startować i lądować cięższe maszyny, które potrzebują większej nośności drogi startowej" - powiedział.
Jak dodał rzecznik, na czas remontu ruch samolotów został przeniesiony na dłuższy pas, który łączy Piaseczno z Włochami. "Mieszkańcy Włoch, czy Bemowa, którzy nie są przyzwyczajeni do większej liczby samolotów nad głowami, narzekali m.in. na hałas. Po uruchomieniu krótszej drogi większość samolotów będzie startować w kierunku Ursusa, a lądowanie nadal będzie się odbywać z kierunku Piaseczna. Z kolei Włochy, Bemowo będą wykorzystywane znacznie rzadziej" - powiedział Przybylski.
Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce. Obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy oraz cargo. W 2010 r. z usług lotniska skorzystało ponad 8,7 mln pasażerów, co stanowiło blisko 43 proc. całkowitego ruchu pasażerskiego w Polsce. W tym roku władze lotniska szacują, że zostanie obsłużonych ok. 9 mln pasażerów. W ciągu roku w porcie wykonywanych jest prawie 140 tys. operacji lotniczych. Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że w pierwszym półroczu br. wzrost ruchu w Warszawie wyniósł 9,3 proc., port obsłużył ok. 4 mln 268 tys. pasażerów. (PAP)
aop/ amac/ dym/
Komentarze