Drony wzmocnią bezpieczeństwo w portach Szczecin i Świnoujście
Ratownictwo wodne, pomiary zanieczyszczeń powietrza, a także ochrona przed atakami terrorystycznymi; to niektóre z zadań, które będą realizowały bezzałogowe statki powietrzne w portach w Szczecinie i Świnoujściu.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście nawiązał współpracę ze szczecińską firmą c5studio, która od lat dostarcza dla wielu branż w kraju specjalistyczne rozwiązania i usługi związane z systemami bezzałogowymi oraz szkoli operatorów bezzałogowych statków powietrznych – poinformowały we wtorek służby prasowe portów.
Jak wynika z informacji, w portach w Szczecinie i Świnoujściu mają zostać wdrożone rozwiązania związane z flotą bezzałogowych statków powietrznych oraz statków pływających, która w powiązaniu z Portowym Centrum Koordynacji i Kontroli Ruchu obejmie systemem monitoringu ruchu statków powietrznych, zaawansowany system antydronowy oraz rozbudowany system monitoringu środowiska.
System będzie w stanie zapewnić bezpieczeństwo i wspomagać prace portów w stanach zagrożenia oraz podejmować konkretne działania w kwestiach ratownictwa wodnego, ochrony przeciwpożarowej, współpracy z centrum zarządzania kryzysowego, pomiarów zanieczyszczeń powietrza, w tym możliwych wycieków metanu oraz zanieczyszczeń wody substancjami ropopochodnymi – poinformował port.
Projektowany system jest na tyle rozbudowany, że umożliwi także m.in. obrazowanie głębokości oraz zanieczyszczeń dna portów, tworzenie podwodnych map sytuacyjnych czy wykrywanie nieszczelności lub ubytków nabrzeży.
System zabezpieczy także porty przed atakami terrorystycznymi i nieświadomymi zagrożeń użytkownikami dronów, którzy mogliby wlatywać w zamknięte strefy portów.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu.
W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe – w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe – suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.
Komentarze