Przejdź do treści
Źródło artykułu

CPK: w środę w Tokio kolejny etap dialogu z lotniskiem Narita dot. wyboru doradcy strategicznego

W środę w Tokio rusza kolejny etap dialogu technicznego przedstawicieli Centralnego Portu Komunikacyjnego z tokijskim lotniskiem Narita w ramach procesu wyboru doradcy strategicznego - poinformowała we wtorek spółka CPK. Lotnisko Narita jest jednym z kandydatów doradcy strategicznego CPK.

Przedstawiciele CPK m.in. wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, prezes CPK Mikołaj Wild towarzyszą premierowi Mateuszowi Morawieckiemu podczas oficjalnej wizyty w Tokio.

"Podczas oficjalnej wizyty premiera RP w Tokio przedstawiciele japońskiego rządu zapewnili o chęci współpracy przy strategicznym polskim projekcie. Jutro rusza kolejny etap dialogu technicznego CPK z Lotniskiem Narita w Tokio w ramach procesu wyboru doradcy strategicznego" - poinformowała spółka w komunikacie. W rozmowach z Japończykami ma uczestniczyć Mikołaj Wild.

Spółka przypomniała, że poprzedni etap dialogu technicznego CPK miał miejsce w grudniu ub.r w Warszawie.

"CPK jako inwestycja strategiczna cieszy się wsparciem polskiego rządu. We współpracy z Japonią liczymy na pozyskanie najnowocześniejszych technologii oraz dostęp do wiedzy z zakresu organizacji i zarządzania dużymi projektami. Polska ma do zaoferowania stronie japońskiej możliwości prowadzenia biznesu na skalę, która jest dziś nie do uzyskania w żadnym innym europejskim kraju" – powiedział cytowany w komunikacie Horała.

Podczas wizyty w Japonii, Horała i Wild spotkali się z wiceministrem transportu Japonii Naoki Fujii i prezesem spółki zarządzającej lotniskiem Narita Akihiko Tamurą. "Tematem była potencjalna współpraca przy inwestycjach lotniskowych oraz wsparcie przy projektowaniu i budowie w Polsce Kolei Dużych Prędkości, które są elementem inwestycji CPK" - czytamy. Jak dodano, Naoki Fujii zapewnił, że jego kraj będzie współpracował z Polską w realizacji CPK.

Tokijskie lotnisko Narita jest jednym z najnowocześniejszych portów przesiadkowych na świecie, które jest kandydatem do roli doradcy strategicznego CPK i z którym spółka prowadzi rozmowy w sprawie udziału w projekcie.

W ubiegłym tygodniu Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że Komisja Europejska w ramach Programu Wspierania Reform Strukturalnych przyznała spółce CPK 3 mln zł dofinansowania na współpracę z Francją. Koleje Francuskie SNCF, do których należą m.in. pociągi TGV, będą doradzać Polsce w sprawie standardów technicznych szybkich kolei.

Inwestycje lotniskowe i kolejowe CPK są elementem rządowych dokumentów: Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. W kwietniu ub. roku rząd przyjął rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.

W lipcu ub. roku decyzją premiera Morawieckiego CPK został dofinansowany kwotą 300 mln zł. Rząd uznał CPK za projekt strategiczny dla rozwoju Polski i za inwestycję o wysokiej stopie zwrotu.

Spółka CPK planuje lotnisko na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki – między Warszawą i Łodzią. To obszar w większości rolniczy, w dużym stopniu niezabudowany.

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. CPK ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł niedaleko portu lotniczego i połączenia, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Zgodnie z zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ drag/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony