CPK: holenderskie NACO wybrane przez spółkę na wykonawcę master planu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Master plan to specjalistyczne opracowanie, które będzie źródłem szczegółowych danych dotyczących m.in. prognoz ruchu lotniczego, zwymiarowania elementów infrastruktury, etapowania budowy i dokumentacji przedprojektowej.
"Holenderska spółka NACO, Netherlands Airport Consultants została wskazana jako wykonawca Master Planu dla CPK" - poinformowała spółka CPK na LinkedIn. Wartość oferty wynosiła ok. 10 mln euro i była niższa niż zakładany budżet.
Jak przekazano, przed zakończeniem postępowania muszą zostać dopełnione wszystkie formalności – także w ramach procedury odwoławczej. "Dopiero po niej będziemy mogli podpisać umowę z wykonawcą, który rozpocznie realizację usług" - przekazano.
Rzecznik prasowy CPK Konrad Majszyk podkreślił w sobotę w rozmowie z PAP, że master plan jest "kluczowym opracowaniem przedprojektowym i dokumentem strategicznym określającym m.in. lokalizację, przepustowość oraz zakres i sposób realizacji Inwestycji inwestycji CPK". Przypomniał, że spółka, wraz z doradcą strategicznym, czyli Portem Lotniczym Incheon, prowadzi wewnętrznie część działań, które dotychczas mieściły się w zakresie prac master plannera.
Jak wynika z aktualnych harmonogramów, czas dostarczenia master planu to 13 miesięcy od podpisania umowy. W zakresie zadań wykonawcy po przygotowaniu master planu (pozostałych 15 miesięcy) będzie m.in. wsparcie w procesie uzyskiwania zgód administracyjnych, aktualizacja dokumentacji master planu i udział w początkowym etapie projektowania.
Pod koniec ub.r. przetarg na wykonawcę master planu został unieważniony przez spółkę CPK. Powodem tej decyzji - jak wówczas tłumaczono - był fakt, że żadna z ofert złożonych przez globalne firmy nie spełniała kryteriów formalnych postępowania, co potwierdziła Krajowa Izba Odwoławcza. Oferty w postępowaniu na wykonawcę master planu Centralnego Portu Komunikacyjnego złożyły trzy konsorcja: francusko-hiszpańskie konsorcjum ADP i IDOM, holenderska grupa NACO oraz niemiecko-austriacki ILF.
NACO, to część grupy kapitałowej Royal HaskoningDHV; firma została założona w 1949 r. ; była zaangażowana w projekty na ponad 600 lotniskach na całym świecie.
Eksperci z NACO pracowali przy takich projektach, jak m.in. nowe lotnisko Daxing dla Pekinu, Amsterdam-Schiphol czy Kuala Lumpur International Airport. Grupa kapitałowa posiada biura w ponad 30 krajach i zatrudnia łącznie ponad 5 tys. specjalistów.
Według spółki, master plan to kluczowe opracowanie przedprojektowe, od którego zależą m.in.: parametry techniczne, ostateczna lokalizacja i koncepcja finansowania nowego portu lotniczego. Od kandydatów do roli master planera spółka wymagała wówczas w przetargu doświadczenia w przygotowaniu dokumentacji dla: dużych lotnisk przesiadkowych (czyli: hubów); inwestycji infrastrukturalnych typu greenfield (projektowanych i budowanych od podstaw), lotnisk obsługiwanych transportem kolejowym.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. (PAP)
autorka: Aneta Oksiuta
aop/ drag/
Komentarze