Przejdź do treści
Źródło artykułu

Pierwszy chiński samolot pasażerski gotów do lotu

Pierwszy chiński wielki samolot pasażerski, C919, będzie mógł wzbić się w powietrze przed lipcem tego roku - pisze w środę chińska gazeta "Global Times", powołując się na producenta. C919 to rywal amerykańskiego Boeinga 737 i europejskiego Airbusa A320.

Odrzutowiec C919 przeszedł już wszystkie wymagane testy naziemne. Dalsze, takie jak ciśnienie w kabinie, trzeba będzie przeprowadzić - powiedział zastępca głównego projektanta Zhou Liangdao z firmy COMAC, któora jest producentem tego samolotu.

W 2016 roku na międzynarodowej wystawie lotniczej w Zhuhai w południowych Chinach postanowiono, że C919 zostanie wprowadzony do użytku przez chińskie linie lotnicze China Eastern Airlines z siedzibą w Szanghaju, obsługujące połączenia z całym światem z wyjątkiem Ameryki Południowej. W ten sposób samolot wejdzie na bardzo konkurencyjny rynek odrzutowców pasażerskich.

COMAC już otrzymał 570 zamówień z 23 krajów na tę maszynę.

C919, który może zabrać na pokład 158-174 pasażerów, został zaprezentowany w listopadzie w zakładach lotniczych w Szanghaju. Jego standardowa wersja ma przewozić 158 pasażerów na odległość do 4075 kilometrów.

Napęd samolotu stanowią silniki produkowane przez konsorcjum CFE International, które współtworzą amerykański General Electric i francuska Snecma. Zagraniczne firmy lub ich joint-ventures z partnerami chińskimi są także dostawcami znacznej części wyposażenia pokładowego, w tym zwłaszcza elektronicznego.

Chiny stały się już ważnym rynkiem w sektorze lotniczym i będą potrzebowały - w ocenie Airbusa i Boeinga - około 5-6 tys. nowych samolotów pasażerskich w ciągu najbliższych 20 lat.

Program C919 jest wyraźnie opóźniony, gdyż pierwotne plany zakładały pierwszy lot w 2014 roku i wejście do służby w roku 2016. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony