Przejdź do treści
Źródło artykułu

Białystok: rozpoczęła się budowa pasa startowego na Krywlanach

Od prac ziemnych i rozbiórkowych rozpoczęła się budowa utwardzonego pasa startowego na lotnisku Krywlany w Białymstoku – poinformował PAP we wtorek Piotr Borsukiewicz, prezes firmy BK Tras, lidera konsorcjum, które realizuje tę inwestycję.

Konsorcjum przejęło plac budowy w ostatnich dniach listopada, rozpoczęły się prace ziemne w części przejętego terenu, tam, gdzie ma być zlokalizowany pas startowy – dodał Borsukiewicz. Wyjaśnił, że niemożliwe jest objęcie pracami całego terenu budowy, gdyż działa lotnisko. Roboty w kolejnych miejscach będą prowadzone tak, by nie zakłócać pracy lotniska.

Lotnisko Krywlany ma charakter sportowy, korzystają z niego również służby, np. policja czy straż graniczna.

Lotnisko buduje miasto Białystok. Ponieważ najtańsza oferta w przetargu była znacznie droższa od kwoty, jaką na ten cel dysponowało miasto Białystok, brakujące pieniądze – ok. 16 mln zł – dokłada miastu samorząd województwa podlaskiego. Decyzję w tej sprawie podjęli radni sejmiku województwa podlaskiego. 100 tys. zł pochodzi z budżetu na 2017 r., reszta z budżetu województwa na 2018 r.

We wtorek w urzędzie marszałkowskim w Białymstoku marszałek województwa Jerzy Leszczyński, wicemarszałek Maciej Żywno i prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski podpisali porozumienie ws. przekazania pierwszych 100 tys. zł. – To pierwsza z dwóch umów, które będą zawarte – wyjaśnili obaj marszałkowie. – Umowa na pozostałe 16 mln zł będzie zawarta po uchwaleniu budżetu województwa na 2018 r. – poinformował wicemarszałek Żywno.


Marszałek Jerzy Leszczyński i wicemarszałek Maciej Żywno podpisali dzisiaj (5 grudnia) umowę z prezydentem Tadeuszem Truskolaskim na dofinansowanie lotniska w Białymstoku (fot. wrotapodlasia.pl)

"Jest to bardzo jasny sygnał dla naszych mieszkańców, że nie dyskutujemy o teoretycznym pasie startowym, ale wspieramy inicjatywę, która już jest gotowa i która pozwoli wieloletni temat naprawdę ruszyć z miejsca i pokazać, że w Białymstoku i w województwie te samoloty będą mogły lądować" – dodał Żywno.

Prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski zaznaczył, że choć kwota 100 tys. zł jest niewielka, to jest ważna ze względów "proceduralnych", aby przekazać inwestorowi teren budowy.

Prezydent powiedział, że 100 tys. zł będzie przeznaczone na prace, które się już rozpoczęły. To ziemne prace, związane z rozbiórką starego betonowego pasa startowego na lotnisku Krywlany.

"Wymazana zostanie biała plama, jakim był Białystok na lotniczej mapie Polski" – powiedział prezydent. Zapewnił, że będzie to "lotnisko lokalne z bardzo ekonomicznym rachunkiem i wynikiem".

"Myślę, że mieszkańcy województwa, Białegostoku cieszą się z tego powodu, ponieważ jest to początek budowy małego lotniska oczekiwanego przez wiele, wiele lat i to lotnisko oczywiście zabezpieczy mały ruch lotniczy, ale też z perspektywą rozwoju" – powiedział marszałek Leszczyński.

Na Krywlanach powstanie utwardzony pas startowy o długości 1 tys. 350 metrów i szerokości 30 metrów. Pas ma być wykonany z asfaltobetonu. Powstanie także trawiasta droga startowa o wymiarach 840 metrów na 160 metrów, płyta do zawracania samolotów, drogi kołowania, płyty postojowe, strefa do lądowania skoczków spadochronowych, niezbędna infrastruktura, oświetlenie.

Wszystkie prace mają kosztować 47 mln zł (44 mln zł - kwota przetargu plus koszty dokumentacji projektowej). Pas ma być gotowy do 20 września 2018 r.

Więcej zdjęć z pierwszych prac przy budowie pasa startowego na Krywlanach na stronie www.wrotapodlasia.pl

Z pasa będą mogły korzystać małe samoloty zabierające na pokład do 50 pasażerów. Zasięg, który będą mogły pokonywać to – jak wcześniej informowano – 1,5–2 tys. km. Z lotniska również będą korzystać służby ratunkowe.

Lotnisko buduje konsorcjum firm: B.K. Tras Roboty Drogowe Borsukiewicz s.j. (lider konsorcjum), PPU Drabent Maria Drabent i Jacek Drabent s.j., Projekt Plus sp. z o.o. oraz UAB Siauliu Plentas sp. z o.o.

Prezes BK Tras Piotr Borsukiewicz poinformował, że trwa zbieranie warstwy darniowej gruntu, wszystko przebiega zgodnie z harmonogramem. Powiedział, że niewykluczone, iż zimą będą krótkie przerwy w robotach związane z pogodą.

W Podlaskiem nie ma dotychczas żadnego publicznego lotniska. Trwają przygotowania do budowy podobnego jak w Białymstoku pasa startowego w Suwałkach. Kilka lat temu samorząd województwa zrezygnował z budowy lotniska regionalnego.


Video: Bogdan Bednarek
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony