Airbus, Rolls-Royce and Siemens pracują nad hybrydowym samolotem
Airbus, Rolls-Royce and Siemens współpracują przy budowie hybrydowego samolotu pasażerskiego, który ma być napędzany elektrycznym silnikiem turbowentylatorowym wspomaganym trzema konwencjonalnymi silnikami odrzutowymi na paliwo lotnicze – podał serwis abc news.
Jak wskazano, nowy samolot powstaje w ramach programu E-Fan X, który ma pomóc w ograniczeniu emisji dwutlenku węgla w lotnictwie oraz zmniejszyć zależność branży od paliw kopalnych. Program ma również na celu ustanowienie wymagań dotyczących przyszłej certyfikacji samolotów z napędem elektrycznym, a jednocześnie szkolenie nowej generacji projektantów i inżynierów w celu zbliżenia hybrydowo-elektrycznych samolotów komercyjnych do rzeczywistości.
Prototyp nowej maszyny ma się wznieść w powietrze do 2020 roku, zaś pięć lat później miałaby ruszyć jego produkcja.
Jak zapowiedziały we wtorek firmy, maszyna powstanie na bazie BAe 146 – czterosilnikowego odrzutowego samolotu pasażerskiego średniego zasięgu. Wersja hybrydowa ma być zasilana elektrycznie energią wytwarzaną przez turbinę umieszczoną na pokładzie samolotu. Prąd zostanie użyty do obracania silnika turbowentylatorowego.
W ramach programu E-Fan X, Airbus, Rolls-Royce i Siemens przyczynią się do wzbogacenia swojego doświadczenia i know-how w zakresie swoich kompetencji:
- Airbus będzie odpowiedzialny za całościową integrację, a także strukturę sterowania hybrydowo-elektrycznym układem napędowym i akumulatorami oraz integrację z układami sterowania lotem.
- Rolls-Royce będzie odpowiedzialny za silnik turbodoładowany, dwumegawatowy generator i elektronikę mocy. Wraz z Airbusem Rolls-Royce będzie również pracował nad adaptacją wentylatora do istniejącej gondoli i silnika elektrycznego Siemensa.
- Siemens dostarczy dwa megawatowe silniki elektryczne i ich elektroniczny układ sterowania, a także falownik, przetwornicę DC / DC i układ rozdziału mocy. Jest to efekt współpracy między Airbus i Siemens, rozpoczętej w 2016 r., która ma na celu rozwój różnych komponentów elektrycznych układów napędowych i ich naziemną demonstrację w różnych klasach mocy.
Jednym z najważniejszych wyzwań dla dzisiejszego sektora lotniczego jest przejście w kierunku środka transportu o lepszej efektywności środowiskowej, która jest bardziej wydajna i mniej uzależniona od paliw kopalnych. Partnerzy zobowiązują się do spełnienia unijnych technicznych celów środowiskowych określonych w wizji lotniczej Komisji Europejskiej 2050 dla lotnictwa (redukcja CO2 o 75%, redukcja NOx o 90% i redukcja hałasu o 65%). Nie można tego osiągnąć za pomocą istniejących technologii. Dlatego też Airbus, Rolls-Royce i Siemens inwestują i koncentrują prace badawcze w różnych obszarach technologicznych, w tym elektryfikacji. Napęd elektryczny i hybrydowo-elektryczny są dziś uważane za jedną z najbardziej obiecujących technologii, które pozwalają sprostać tym wyzwaniom.
Nie jest to jedyny projekt lotniczy dotyczący technologii hybrydowych lub elektrycznych. Jak zaznaczył serwis abc, np. Zunum Aero z Kirkland w stanie Waszyngton pracuje nad 12-miejscowym hybrydowo-elektrycznym odrzutowcem krótkiego zasięgu. Partnerami firmy są m.in. Boeing, jetBlue Technology Ventures, fundusz Clean Energy waszyngtońskiego departamentu handlu.
Komentarze