Państwa Unii rozważają 20-letnie wakacje podatkowe dla paliwa lotniczego
Kraje Unii Europejskiej rozważają opóźnienie wprowadzenia ogólnounijnych podatków od zanieczyszczających paliw lotniczych o 20 lat - wynika z projektu dokumentu, do którego dotarł Reuters.
Komisja Europejska zaproponowała przegląd przepisów dotyczących opodatkowania energii w 2021 r., aby uczynić je bardziej przyjaznymi dla klimatu, w tym poprzez stopniowe wprowadzanie podatków od paliw lotniczych w UE, które obecnie nie podlegają opłatom ogólnounijnym.
Kraje nie mogły dojść do porozumienia w sprawie wcześniejszych propozycji, które wprowadzałyby minimalną stawkę podatku UE od paliwa lotniczego od 2028 r., a obecnie rozważają zwolnienie zarówno paliw lotniczych, jak i morskich z tych podatków na kolejne 20 lat - wynika z dokumentu, do którego dotarła agencja.
"Ponieważ obecnie na rynku nie ma wystarczającej ilości zrównoważonego paliwa alternatywnego (SAF), opodatkowanie paliw lotniczych skutkowałoby wzrostem cen biletów lotniczych, a nie ogólnym przejściem z paliw kopalnych na SAF” — głosi dokument.
Tylko małe samoloty z maksymalnie 19 miejscami i łodzie wykorzystywane do "prywatnej żeglugi rekreacyjnej" podlegałyby minimalnym podatkom UE przed upływem 20 lat.
Zgodnie z projektem kompromisu kraje UE rozważyłyby ponownie za 15 lat, czy zacząć stosować minimalne stawki podatkowe UE na paliwo lotnicze i morskie po zakończeniu 20-letniego okresu zawieszenia.
Inne paliwa, takie jak benzyna używana w samochodach, a także energia elektryczna, podlegają już minimalnym stawkom podatkowym UE.
Kompromis został opracowany przez Węgry, które sprawują rotacyjne przewodnictwo w UE i w związku z tym przewodniczą negocjacjom między krajami UE do końca roku.
Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)
luo/ kar/
Komentarze