Orlen we współpracy z uczelniami będzie rozwijać innowacyjne technologie paliw
Orlen wraz z Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie i działającą w Płocku filią Politechniki Warszawskiej będzie pracować nad udoskonaleniem technologii wytwarzania paliw syntetycznych. Zawarta w tej sprawie umowa zakłada m.in. pozyskiwanie funduszy krajowych i zagranicznych – poinformował koncern.
Informując w środę o podpisanej umowie Orlen zapowiedział, że będzie ona podstawą do wspólnych prac koncernu z Akademią Górniczo-Hutniczą im. Stanisława Staszica w Krakowie oraz płocką filią Politechniki Warszawskiej "nad doskonaleniem technologii wytwarzania paliw syntetycznych".
Wśród korzyści wynikających z zawartego porozumienia Orlen wymienił m.in. podejmowanie starań o pozyskiwanie funduszy ze źródeł krajowych i europejskich, wsparcie merytoryczne przy tworzeniu infrastruktury badawczej, a także prowadzenie projektów badawczych i kształcenie przyszłych kadr koncernu.
Marcin Wasilewski, który w zarządzie Orlenu odpowiada za rozwój technologii, zwrócił uwagę, iż wkrótce koncern będzie musiał sprostać zapotrzebowaniu na paliwa odnawialne niebiologicznego (RFNBO) pochodzenia, co wynika z europejskich regulacji RED III i ReFuelEU Aviation.
"Analizujemy już potencjalne inwestycje związane z produkcją syntetycznego paliwa lotniczego e-SAF RFNBO. Dlatego potrzebujemy zbudować we własnych zasobach Pracownię Paliw Syntetycznych jako narzędzie umożliwiające weryfikację oferowanych przez rynek rozwiązań" – podkreślił Wasilewski, cytowany w komunikacie koncernu.
Jak zaznaczył, Orlen chce również prowadzić prace badawcze nad rozwojem poszczególnych etapów produkcji e-paliw w czym koncern ma wspierać wiedza i doświadczenie naukowców.
"Nadrzędnym celem jest rozwój własnego know-how oraz nabycie kompetencji w zakresie zastosowania nowych procesów oraz technologii, co ułatwi podejmowanie decyzji inwestycyjnych i operacyjnych w przyszłości" – dodał Wasilewski.
Orlen przypomniał, że w październiku 2023 r. Unia Europejska przyjęła w ramach tzw. pakietu Fit for 55 rozporządzenie ReFuelEU Aviation, które reguluje m.in. obowiązkowy udział zrównoważonych paliw lotniczych tzw. SAF w paliwach dla samolotów dostarczanych na główne lotniska w krajach wspólnoty, w tym także w Polsce.
Minimalne udziały SAF – jak zauważył koncern - obowiązują już od 1 stycznia tego roku – to 2 proc. i rosną w szybkim tempie do 6 proc. w 2030, 20 proc. w 2035 r. aż do poziomu 70 proc. w 2050 r. W Polsce rozporządzeniem ReFuelEU Aviation zostało objętych osiem portów lotniczych.
Orlen podkreślił, że "pracuje nad rozwojem własnych projektów, które pozwolą dostarczać na polski rynek odpowiednie wolumeny paliw SAF". Koncern zapowiedział, iż planuje rozwijać także nowe produkty, jak np. syntetyczne paliwa lotnicze produkowane w oparciu o wodór powstający w procesie elektrolizy zasilanej energią elektryczną z odnawialnych źródeł energii (RFNBO), jak również z CO2 pochodzenia biogenicznego.
W opublikowanej na początku stycznia tego roku zaktualizowanej strategii do 2035 r. Orlen ogłosił m.in. rozszerzenie oferty paliwowej, która na koniec dekady w ponad 25 proc. bazować będzie na zeroemisyjnych źródłach.
Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, który posiada rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz sieć stacji paliw, w tym także w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy naftowej i gazu ziemnego, segment petrochemiczny, a także energetyczny, w tym z odnawialnych źródeł energii. Planuje też rozwój energetyki jądrowej opartej o małe, modułowe reaktory SMR.
W Płocku, gdzie działa filia Politechniki Warszawskiej, znajduje się główny zakład produkcyjny Orlenu, który jest największym kompleksem rafineryjno-petrochemicznym w Polsce i jednym z największych tego typu w Europie.
Komentarze