Pilot kłóci się z kontrolerem, czyli przykład jak nie rozmawiać z ATC

Ekran kontrolera ATC, fot. youtube

W Internecie dostępnych jest wiele nagrań dokumentujących interakcje pomiędzy pilotami, a kontrolerami ruchu lotniczego, jednak jedno z nich przyciąga uwagę. Materiał odnosi się do sytuacji na niebie Las Vegas w dniu 20 czerwca 2020 r.

Pilot, który pojawia się w nagraniu, może być w czołówce rankingu tych, którzy ignorują instrukcje kontrolera. Nawet jeśli ktoś nie jest dobrze zaznajomiony z terminologią ATC, to przedstawiona sytuacja powinna być na tyle zrozumiała, żeby wyłapać jej sens. Celem wyjaśnienia, „przestrzeń powietrzna Bravo” lub „przestrzeń powietrzna klasy B” to termin określający przestrzeń powietrzną wokół najbardziej ruchliwych lotnisk w USA.

Aby do niej wlecieć trzeba uzyskać specjalne zezwolenie. W opisywanym przypadku samolot o znakach rejestracyjnych N1NR wlatuje w przestrzeń powietrzną Bravo bez zezwolenia i tu zaczyna się interwencja ATC:

  • ATC: “N1NR, I need you outside of the Bravo.”
  • Pilot: “Negative.”
  • ATC: “Negative what?”
  • Pilot: “I’m inside.”
  • ATC: “You were not given a clearance through the Bravo. 1NR, exit the Bravo immediately.”
  • Pilot: “I’ve been talking to you the whole time. That’s the whole point of talking to you.”
  • ATC: “You have to have a Bravo clearance. You have to request Bravo clearance.”
  • Pilot: “I requested Bravo clearance about 15 miles ago.”
  • ATC: “Nobody cleared you through the Bravo but me.”
  • Pilot: “Then clear me through.”
  • ATC: “No!”
  • Pilot: “Yes!”

W tym momencie w korespondencję włącza się inny lotnik i mówi „you’re an a@@hole ”, a pilot odpowiada „“you’re being that, this is not appropriate language”. Dalej korespondencja wraca do poprzedniego tematu i jasno uwidacznia, że pilot nie otrzymał zezwolenia na wlot w przestrzeń klasy B.

Następnie pilot kontynuuje:  

  • Pilot: “I’ve asked for clearance multiple times.”
  • ATC: “N1NR, I told you to remain outside the Bravo.”
  • ATC: “N1NR, possible pilot deviation, advise to contact Las Vegas approach. I’ll give you the number when you’re ready to copy.”
  • Pilot: “I’m not ready to copy. I’m flying.”

Najbardziej szaloną częścią tego wszystkiego jest to, że kiedy później po wylądowaniu pilot rozmawia z wieżą Henderson, kontroler mówi: „“I don’t know what happened but from what you say, sorry for the service”.  Prawdopodobnie kontroler starał się być profesjonalistą, ale to był jeden z tych przypadków, w których był zbyt miły, biorąc pod uwagę, że pilot pomylił się w 100%, podczas gdy kontroler miał w 100% rację.

Rzadko można spotkać sytuację, w której pilot jest tak nieposłuszny instrukcjom ATC i odmawia opuszczenia przestrzeni powietrznej, chociaż nie miał zezwolenia na przelot przez nią. A potem jeszcze odmawia zapisania częstotliwości, ponieważ „leci”.

Oto pełny zapis korespondencji z ATC z tej sytuacji:

Źródło: onemileatatime.boardingarea.com
comments powered by Disqus