Wniosek o wyeliminowanie zakazów lub ograniczeń lotów usług fotogrametrycznych
Z końcem stycznia, warszawska kancelaria Nocznicki i Gabriel Adwokaci skierowała w imieniu jednego ze swoich Klientów pismo do Cezarego Grabarczyka - Ministra Infrastruktury.
W piśmie tym zwrócono się z prośbą o zweryfikowanie poprawności procedury stanowienia prawa co do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 czerwca 2010 roku w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz.U. 2010 Nr 106, poz. 678) („Rozporządzenie”) wydanego na podstawie art. 119 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 roku – Prawo lotnicze oraz o wyeliminowanie z obrotu prawnego zapisów przedmiotowego Rozporządzenia w zakresie w jakim nakazuje ono podmiotom wykonującym usługi fotogrametryczne uzyskiwanie każdorazowo zgody Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego na wlot w strefy R. Rozporządzenie to zastąpiło poprzednio obowiązujące Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 października 2003 roku w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz. U. Nr 183, poz. 1793 oraz z 2006 r. Nr 73 poz. 513).
Zarówno poprzednio obowiązujące rozporządzenie jak i nowe Rozporządzenie zawierają pewne zakazy i ograniczenia wykonywania lotów przez statki powietrzne. Rozporządzenie przewiduje również wyjątki od takich zakazów czy ograniczeń. W ramach usług, które są objęte takim wyjątkiem wyszczególniono prace lotnicze mające na celu patrolowanie linii energetycznych, gazociągów, obszarów leśnych oraz realizację usług agrotechnicznych, jednakże stanowią one katalog zamknięty, przy którego tworzeniu pominięto usługi fotogrametryczne. W poprzednim stanie prawnym usługi fotogrametryczne również korzystały z takiego uprzywilejowania, ponieważ były kwalifikowane jako loty związane z wykonywaniem niezbędnych usług lotniczych. W uzasadnieniu do Rozporządzenia nie wyjaśniono skąd wzięła się taka zmiana i co ustawodawca miał na celu, eliminując z kręgu usług objętych wyjątkiem tak istotną dla planowania przestrzennego i inwestycji infrastrukturalnych grupę usług.
W piśmie zaznaczono ponadto, że takie pominięcie w sposób zasadniczy ograniczyło swobodę działalności firm wykonujących ten rodzaj usług, ponieważ obecnie przed każdym lotem firma świadcząca usługi fotogrametryczne zmuszona jest występować do Prezesa ULC o zgodę, co więcej musi to uczynić przynajmniej na 14 dni przed planowanym lotem. W efekcie ograniczone, a właściwie praktycznie uniemożliwione zostało realizowanie zleceń krótkoterminowych (np. ocena skutków klęsk żywiołowych). Do prawidłowego wykonania tego typu usługi konieczne są odpowiednie warunki pogodowe, które zmieniają się podczas gdy ULC zajmuje się procedurą udzielania zgody. Efektem takich zapisów jest wprowadzenie wymogu uzyskania kolejnej zgody (poza już posiadanym certyfikatem), co jest niczym nieuzasadnionym ingerowaniem administracji publicznej w swobodę działalności gospodarczej, stąd powołując się na regulacje Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 roku (Dz. U.2010, Nr 220, poz. 1447), przedmiotowe pismo zostało również skierowane do Departamentu Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Gospodarki.
W treści pisma podkreślono również, że Rozporządzenie zostało od strony formalnej wadliwie wprowadzone do porządku prawnego tj. bez przeprowadzenia w sposób należyty tzw. konsultacji społecznych oraz bez rzetelnego przygotowania analiz w ramach tzw. oceny skutków regulacji.
Pozostaje czekać na reakcję Ministra Infrastruktury, o której postaramy się poinformować.
Adw. Małgorzata Gabriel
Komentarze