Przejdź do treści
Źródło artykułu

„Samoloty bojowe” – Bitwa o Anglię na kanale National Geographic

Ich historia rozpoczęła się około stu lat temu. Odkąd wzbiły się w niebo – na zawsze zmieniły militarny świat. Mowa o samolotach bojowych. Przez lata przechodziły szereg modyfikacji i dostosowywane były do coraz bardziej skomplikowanych i wymagających działań. Zwiększały się ich zasięg i siła bojowa. To proces, który zaczął się, odkąd tylko pojawiły się w użyciu i trwa do dziś. Seria „Samoloty bojowe” pokazuje, jak wielką ewolucję w ciągu ostatniego stulecia przeszły wojskowe maszyny i jak wiele się zmieniło w światowym wyścigu zbrojeń.

Pierwsze samoloty pojawiły się w służbie wojskowej na początku XX wieku. Początkowo wykorzystywano je raczej do prowadzenia misji zwiadowczych niż do walki. Wkrótce jednak miały zostać wykorzystane również w trakcie wojny. To właśnie samoloty bojowe służyły do niszczenia strategicznych punktów istotnych dla wroga. Odegrały też ważną rolę podczas działań prowadzonych w czasie I wojny światowej. Od tamtego czasu lotnictwo wojskowe przeszło długą drogę, a rozwój technologii wojskowej trwa nieprzerwanie do dziś. Samoloty bojowe są jednym z najistotniejszych elementów każdej armii, choć jeszcze na początku XX wieku stanowiły ich marginalną część. Obecnie wykorzystywane są zarówno w bezpośrednich walkach, jak również jako wsparcie innego rodzaju wojsk. W czasie pokoju chronią przestrzeń powietrzną krajów i prowadzą rozpoznania, natomiast w czasie konfliktu zbrojnego niszczą cele na ziemi i lądzie. Jak bardzo zmieniały się na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat? Kim byli piloci siedzący za sterami tych wyjątkowych maszyn?

„Samoloty bojowe” – Odcinek 4 "Bitwa o Anglię" – premiera w piątek 9 marca o godz. 22:00

Program w wyjątkowy sposób opowiada o roli, jaką różne typy samolotów odegrały w historii lotnictwa wojskowego, i przybliża sylwetki pilotów. Bitwa o Anglię była pierwszą batalią rozegraną jedynie w przestworzach. W czwartym odcinku będzie można zobaczyć jak brytyjskie samoloty Hurricane i Spitfire powstrzymały potęgę Luftwaffe.

Walki powietrzne nad Wyspami Brytyjskimi trwały od 10 lipca 1940 r. Hermann Göring, dowódca sił powietrznych Luftwaffe, oczekiwał szybkiego sukcesu swojego lotnictwa. Miał bowiem sporą przewagę liczebną w powietrzu. W lipcu 1940 roku lotnictwo III Rzeszy dysponowało 2500 samolotami, w tym 1000 myśliwców. Natomiast Royal Air Forces (RAF), którymi dowodził marszałek Hugh Dowding, miały tylko 800 myśliwców i 400 bombowców.

Pracujący pełną parą przemysł brytyjski szybko uzupełniał strącone w starciach samoloty – Hurricany i Spitfire’y. Podczas bitwy o Anglię skierowano Hurricane’y do walki przeciwko bombowcom, a zadanie walki z myśliwcami wroga powierzono maszynom Spitfire. Pod koniec bitwy o Anglię w 1940 roku fabryki zbrojeniowe były w stanie dostarczać wystarczającą liczbę Spitfire’ów, aby wyposażyć w nie wszystkie dywizjony myśliwskie, dlatego Hurricane’y zaczęto stopniowo przeznaczać do zadań szturmowych. Ponadto, po wdrożeniu Spitfire’ów do produkcji seryjnej okazało się, że te całkowicie metalowe samoloty mogą być wytwarzane szybciej, niż Hurricane’y o konstrukcji mieszanej.

W październiku wyczerpane siły lotnicze III Rzeszy zmniejszyły intensywność bombardowań. Ostatni duży nalot na Londyn, 31 października, uznaje się za koniec bitwy o Anglię, choć rzadsze ataki niemieckie trwały nadal. W trakcie ponadtrzymiesięcznej bitwy Luftwaffe straciło 1733 samoloty i 2500 lotników, a RAF – 915 samolotów i 515 pilotów.

Premiera czwartego odcinka filmu „Samoloty bojowe” już w piątek 9 marca o godz. 22:00 na kanale National Geographic.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony