Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lądowanie w Modlinie na mistrzostwa Europy?

Na razie największą przeszkodą w rozpoczęciu prac na budowie jest zalegający teren przyszłego lotniska śnieg. Ale przedstawiciele spółki są optymistami. - Prace powinny ruszyć już za kilka tygodni. Zakładamy, że lotnisko będzie gotowe na wiosnę 2012 r. - mówi Stefan Bogusławski z MPL.

O budowie lotniska w Modlinie mówi się od kilkunastu lat. Jego niewątpliwe atuty to dobry dojazd samochodowy (niedaleko jest trasa szybkiego ruchu Warszawa - Gdańsk) oraz możliwość dociągnięcia linii kolejowej (jest już bocznica). W tym celu Samorząd Województwa Mazowieckiego, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, Agencja Mienia Wojskowego oraz Miasto Nowy Dwór Mazowiecki powołały spółkę Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa - Modlin Sp. z o.o.

Jednak od początku inwestycja jest opóźniona. Problemy pojawiły się już w fazie planowania lotniska. Władze portu i urzędnicy nie mogli dojść do porozumienia co do jego przeznaczenia: nie wiadomo było, czy powinno obsługiwać wyłącznie tanie linie i czartery, czy miałoby być konkurencyjne wobec Okęcia, przyjmując także większe i ważniejsze połączenia międzynarodowe. Ostatecznie zwyciężyła ta druga koncepcja.

Później pojawiły się problemy ze sfinansowaniem inwestycji, bo nowoczesny port lotniczy, którego przepustowość miałaby sięgać 23 tys. operacji rocznie, wymaga olbrzymich nakładów. - Obiekty w Modlinie i na Okęciu mają się uzupełniać, dlatego komunikacja miedzy nimi musi być doskonale skoordynowana - tłumaczył Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki.

Problemem było zwłaszcza zorganizowanie przystosowanej do potrzeb lotniska odpowiedniej infrastruktury. Np. przez długi czas istniały trzy konkurencyjne projekty połączenia kolejowego. W końcu, po m.in. konsultacjach z ekspertami z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, władze Mazowsza zdecydowały się na linię biegnącą w tunelu i kończącą się stacją w podziemiach lotniska. To najbardziej komfortowe rozwiązanie dla pasażerów (nie będą musieli się przesiadać, co przewidywały pozostałe projekty), ale zarazem kosztowne: pochłonie niemal 250 mln zł. Tymczasem realizację najtańszego projektu wyceniono na 100 mln.

Władze mazowieckie zapewniają, że środki na budowę się znajdą.

Czytaj całość artykułu na stronie NaszeMiasto.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony