NASA pomaga wprowadzić komunikację na lotnisku w erę cyfrową

Bombardier Global 5000 należący do FAA na lotnisku (fot. NASA)

Jedną z najlepszych rozrywek na lotnisku jest obserwowanie sytuacji za oknem. Załadowane ciągniki bagażowe przejeżdżają obok kierując się do swoich samolotów. Przyjeżdżają i odjeżdżają ciężarówki z paliwem. Serwis cateringowy uzupełnia wyposażenie kuchni. Zimą zgiełk potęgują ekipy odladzające i pługi śnieżne.

Ten zorganizowany chaos jest nadzorowany przez kierowników kontroli naziemnej w ramach zapewniania bezpieczeństwa wszystkich operacji naziemnych. Wraz ze wzrostem liczby podróży lotniczych wyzwanie śledzenia wszystkich ruchomych elementów nieustannie wzrasta.

Jednak jest już gotowy cyfrowy, bezprzewodowy system komunikacji lotniskowej opracowany częściowo przez NASA.

Od dziesięcioleci porty lotnicze polegają głównie na komunikacji głosowej na niezabezpieczonych częstotliwościach radiowych, a jedyną bezpieczną opcją zapasową jest telefonia stacjonarna. W przyszłości Aeronautical Mobile Aircraft Communication System (AeroMACS) umożliwi personelowi Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) w wieżach kontrolnych przesyłanie informacji krytycznych dla bezpieczeństwa w sposób cyfrowy i bezpieczny – i powinien skrócić czas oczekiwania na płycie lotniska.


(fot. NASA)

Przełamywanie bariery językowej

To, jak daleko technologia lotniskowa została w tyle, stało się zbyt oczywiste, aby zignorować, gdy konsumenckie usługi komórkowe stały się powszechnie dostępne.

Pasażerowie na płycie lotniska mają szybkie łącza danych w swoich telefonach, „ale przepustowość dostępna pilotowi na pokładzie samolotu do komunikacji jest poniżej kilobitów na sekundę”, powiedział Declan Byrne, prezes Worldwide Interoperability for Microwave Access (WiMAX) Forum.

Forum, niezależna grupa branżowa powołana do wspierania i propagowania przyjęcia technologii AeroMACS, również certyfikuje nowy sprzęt stworzony dla lotnisk. W forum uczestniczą FAA i inne organy kontroli ruchu lotniczego na całym świecie, a także NASA.

AeroMACS ostatecznie wycofa użycie komunikacji głosowej jako podstawowej metody wymiany informacji w operacjach naziemnych na lotniskach. Nowe, zaszyfrowane, szybkie cyfrowe sieci danych usprawnią komunikację między załogami naziemnymi i kontrolerami ruchu lotniczego. Wiadomości wysyłane do pilota po tym, jak samolot znajduje się na ziemi, mogą zawierać diagramy i mapy w stylu GPS, a także instrukcje tekstowe dotyczące nawigacji po pasie startowym, szczegółowe informacje dotyczące przeznaczenia bramki i wskazówki nawigacyjne na powierzchni.

Kiedy jakikolwiek samolot ląduje teraz, pilot łączy się z siecią głosową i rozmawia przez radio z kierownikiem kontroli ruchu lotniczego. „Jeśli masz niemieckiego pilota, który próbuje rozmawiać po angielsku z chińskim kontrolerem lotów, z pewnością istnieje możliwość nieporozumień” –powiedział Byrne, dodając, że złe połączenie może spotęgować problem.

Władze lotnicze z ponad 150 krajów wybrały i zgodziły się na przyjęcie standardu WiMAX. Formalnie przyjęty w 2007 roku, WiMAX wykorzystuje infrastrukturę sieci komórkowej, którą można dostosować do nowej częstotliwości – pasmo od 5091 do 5150 MHz jest zarezerwowane tylko dla krytycznej komunikacji lotniczej.

Więcej czytaj na stronie www.nasa.gov


Lotniczy mobilny system komunikacji lotniskowej (AeroMACS) to łącze danych lotnisk nowej generacji, które pomaga liniom lotniczym, władzom lotniskowym i dostawcom usług nawigacji lotniczej radzić sobie ze zwiększoną wymianą danych na ruchliwych powierzchniach lotnisk.

AeroMACS to międzynarodowy standard działający w lotniczym paśmie C (5 GHz) dla komunikacji krótkiego zasięgu i szybkiej transmisji danych. Opiera się na komercyjnej technologii 4G z wykorzystaniem standardu WiMAX (IEEE 802.16).

Źródło: nasa.gov
comments powered by Disqus