Przejdź do treści
Płyta do samolotu Ił-2 przekazana do zbiorów Muzeum Sił Powietrznych (fot. muzeumsp.pl)
Źródło artykułu

Płyta do samolotu Ił-2 przekazana do zbiorów Muzeum Sił Powietrznych

Pancerną płytę w oryginalnym malowaniu do samolotu Ił-2 przekazali do zbiorów Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie Członkowie Fundacji Pro Militaris z Warszawy.

Jest to płyta pancerna montowana w przedniej części przed wiatrochronem z widocznym wzorem (rysunkiem) służącym do celowania. Wyjątkowe jest zachowane w doskonałym stanie  oryginalne malowanie poszycia samolotu. Przekazany do naszej kolekcji obiekt pochodzi ze szczątków odnalezionego samolotu Ił-2 z okolic Garwolina, które w 2019 roku zabezpieczyła Fundacja. Płyta od zakończenia II wojny światowej znajdowała się w prywatnych rękach i jako niemy świadek historii, czekała na swoich odkrywców w stodole jednej z posesji.

Choć nie jest znana dokładna data katastrofy samolotu, wiadomo, że działo się to latem 1944 roku, kiedy tego typu maszyny wykorzystywane były na całej szerokości frontu. Żadne z oznaczeń nie wskazuje numeru maszyny więc ciężko ją przyporządkować do konkretnej jednostki. Choć nie potwierdzają tego dokumenty i wykazy strat, mogła to być maszyna 3. Pułku Lotnictwa Szturmowego (611 Pułk Lotnictwa Szturmowego), który stacjonował nieopodal.

Jak w rozmowach ze świadkami, ustalili badacze z Fundacji „…Samolot doleciał w okolice Garwolina, gdzie maszyna łagodnym podejściem usiadła w lesie. Obaj lotnicy nie przeżyli tego zdarzenia i zostali pochowani we wspólnej mogile.”

W przekazie uczestniczył redaktor Bogusław Wołoszański, który realizuje na ekspozycji muzealnej oraz na terenie cytadeli w Dęblinie, zdjęcia filmowe do programu „Tajna Historia XX wieku” dla Telewizji Polsat, którego emisję zaplanowano w październiku br.

Darczyńcy współpracują z naszym Muzeum przy pracach konserwatorskich silnika typu Mikulin AM-38-F z samolotu Ił- 2, którego elementy zostały przekazane w ubiegłym roku przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Suwałkach, po akcji ratowniczej podczas budowy trasy Via Baltica w okolicy miejscowości Szypliszki. Pośród znalezionych wówczas szczątków maszyny, są również boczne płyty pancerne, które wraz z przekazanym właśnie obiektem, stworzą element wystawy „Archeologia lotnicza/archeologia lotnictwa”, której wernisaż odbędzie się we wrześniu.  

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony