Przejdź do treści
Fairey Albacore na pokładzie HMS "Victorious" (fot. Parnall, C H (Lt)/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

"Zagłada Konwoju PQ-17" – Wtorkowy seans w Kinie Lotnik MLP

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie serdecznie zaprasza w dniu 4.02.2020 r. o godz. 11:00 i 16:30 na bezpłatną projekcję drugiej części filmu pt. "Zagłada Konwoju PQ-17".

"Zagłada Konwoju PQ-17" – Historia najbardziej pechowego z konwojów dostarczających sprzęt wojskowy do ZSRR, który, na skutek taktycznych błędów dowództwa, został dosłownie rozgromiony przez niemieckie okręty podwodne i lotnictwo.


PQ-17 – najbardziej znany konwój arktyczny ponad 70 okrętów wyruszył z Islandii w czerwcu 1942 roku. Miał dostarczyć armii radzieckiej ponad 290 samolotów, 495 czołgów, 4246 wozów bojowych i transporterów oraz ponad 150 ton innego sprzętu. Jednym z okrętów, oprócz okrętów liniowych HMS "Duke of York" i amerykańskiego USS "Washington" oraz kilku krążowników i kilkanastu niszczycieli, które pozostawały w dalekim odwodzie, gotowe do akcji na wypadek wyjścia w może ciężkich jednostek niemieckim, był lotniskowiec "Victorious" z samolotami torpedowymi i rozpoznawczymi Fairey Albacore na pokładzie.

Przeciwko PQ-17 stanęła flota i lotnictwo Trzeciej Rzeszy. Z 36 statków handlowych dopłynęło do celu tylko 11.

Droga konwoju biegła blisko Svalbardu, na północ od Wyspy Niedźwiedziej, przemierzając Morze Barentsa i wpływając na Morze Białe.


Mapa trasy konwoju PQ-17 (fot. Wojo overkill/GFDL/CC-BY-SA-3.0/Wikimedia Commons)

Pierwsze straty PQ-17 poniósł w okolicach Wyspy Niedźwiedziej, gdzie w nalocie Luftwaffe stracono statki transportowe: SS „Christopher Newport” trafiony i uszkodzony torpedą zrzuconą przez He-115 i ostatecznie dobity przez U-457 oraz SS „William Hooper” zatopiony torpedą zrzuconą przez He-115. Pierwszy lord Admiralicji adm. Dudley Pound podjął wtedy brzemienną w skutkach decyzję. Obawiając się rajdu niemieckich jednostek nawodnych, wieczorem 4 lipca 1942 roku zdecydował o rozproszeniu konwoju, którego statki miały na własną rękę przedzierać się do Archangielska.


Heinkel He 115 (fot. Publisher Arvi A. Karisto, Hämeenlinna Finland/Domena publiczna/Wikimedia Commonss)

Rozproszone statki handlowe stały się łatwym celem niemieckich okrętów podwodnych i lotnictwa. 5 lipca zostało zatopionych dwanaście statków  – sześć przez Luftwaffe i sześć przez cztery U-Booty.

Kolejne dwa statki zostały zatopione 6 lipca: SS „Pan Atlantic” przez Luftwaffe i SS „John Witherspoon” przez U-255. Następne 5 statków Niemcy zatopili w dniach 7-8 lipca (w tym 2 storpedowane przez U-255). Eskorta konwoju wycofała się 9 lipca na Morze Arktyczne, tego dnia żaden statek handlowy nie został zatopiony. Lotnictwo zadało konwojowi ostatnie straty, zatapiając 10 lipca SS „Hoosier” i SS „El Capitan”. W sumie w wyniku działań wojennych konwój stracił 23 statki.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony