Lotnictwo Aviation International 12/2025 już w sprzedaży
Lotnictwo Aviation International 12/2025 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W grudniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:
FlyEye i Warmate na Ukrainie. Sukces polskiej technologii – Jerzy Gruszczyński
Współczesne pole walki stawia bardzo duże wymagania zarówno dla żołnierzy, jak i sprzętu, którym się posługują. Zmieniające się warunki prowadzonych działań militarnych wymuszają nowe rozwiązania, które dają możliwość uzyskania przewagi. Postęp w dziedzinie nauk technicznych napędza rozwój środków walki, nieustannie zwiększając ich możliwości rażenia. Przykładem jest coraz większy zasięg środków ogniowych wojsk rakietowych i artylerii, ponieważ nowoczesne środki walki, np. pociski balistyczne, samosterujące czy platformy bezzałogowe, są mniej ograniczone odległościami geograficznymi i czasowymi.
Polska i Embraer bliżej porozumienia o KC-390 Millennium – Piotr Butowski
2 grudnia 2025r. w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Fryderyka Chopina w Warszawie, brazylijski Embraer Defense and Security podpisał serię wstępnych porozumień o współpracy z grupą polskich przedsiębiorstw przemysłu obronnego. Związane są one z ofertą samolotu KC-390 Millennium dla polskich Sił Powietrznych.
Uroczyste przekazanie pierwszego AW149 wyprodukowanego w PZL-Świdnik – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
27 listopada br. na lotnisku 7. Dywizjonu Lotniczego w Nowym Glinniku odbyła się uroczystość przekazania lotnictwu Wojsk Lądowych pierwszego wielozadaniowego śmigłowca wsparcia Leonardo AW149 zmontowanego w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik S.A. wchodzącego w skład włoskiego holdingu Leonardo S.p.A. W przekazaniu pierwszego AW149 z polskiej linii produkcyjnej uczestniczyli politycy i parlamentarzyści, oficerowie i żołnierze, przedstawiciele władz wojewódzkich i samorządowych jak również akredytowane media i dziennikarze.
Hangary, które zmieniają lotnictwo. Nowa era infrastruktury Grupy Rekord – Agnieszka Bednarz
Kiedy w końcówce lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku polskie lotnictwo zaczynało przechodzić transformację technologiczną, mało kto przypuszczał, że jedna z przyszłych rewolucji nadejdzie nie z kokpitów, lecz z ziemi - z infrastruktury, która te statki powietrzne chroni, serwisuje i umożliwia im operowanie. W tym właśnie czasie powstała firma Rekord Hale Namiotowe Sp. z o.o., która dziś – po ponad 25 latach rozwoju – stała się jedną z najbardziej dynamicznych marek w segmencie zaawansowanych konstrukcji halowych dla lotnictwa cywilnego i wojskowego.
Wojsko Polskie wchodzi na orbitę – Waldemar Zwierzchlejski
28 listopada o 18:44:30,198 UTC z kompleksu startowegoSLC-4E w Vandenberg Space Force Base w Kalifornii wystrzelona została rakieta nośna Falcon-9R, która wyniosła na orbitę w ramach misji Transporter-15 140 ładunków użytecznych – mikrosatelitów, mini i nanosatelitów, subsatelitów, dyspenserów z możliwością zmian orbity, czy wreszcie nieoddzielanych od drugiego stopnia rakiety ładunków użytecznych. Podczas misji na orbitę trafiło pięć polskich satelitów, w tym: cztery wojskowe – ICEYE X59, PIAST-M, PIAST-S1, PIAST-S2 oraz jeden cywilny – PW-6U. Pierwszy stopień rakiety z numerem seryjnym B1071 został użyty po raz trzydziesty, a wylądował na dronie oceanicznym ASDS OCISLY na Pacyfiku.
Frecce Tricolori. 65 lat włoskiej ikony lotnictwa – Witold Wiński
W bazie lotniczej Udine-Rivolto w północno-wschodnich Włoszech stacjonuje 313. Grupa Szkolenia Akrobacyjnego (313° Gruppo Addestramento Acrobatico) lepiej znana jako Pattuglia Acrobatica Nazionale (PAN) Trecce Tricolori (Narodowy Zespół Akrobacyjny Trójkolorowe Strzały) – wizytówka Włoskich Sił Powietrznych, ikona Włoch i włoska marka równa Ferrari. Choć oficjalnie zespół utworzono w 1961 r. to Włosi liczą jego historię od 1960 r. Dlatego w tym roku zespół świętuje swoje 65-lecie.
Polskie lotnictwo wojskowe 1945-2025 (2) – Jerzy Gruszczyński, Jacek Fiszer
Kolejne zmiany w wojskach lotniczych wprowadzono na początku lat 70., utworzono wówczas dwie dywizje lotnictwa szturmowo-rozpoznawczego (2. i 3. DLSzR) – każda w składzie dwóch pułków lotnictwa myśliwsko-szturmowego (odpowiednio 6. i 45. plmsz oraz 8. i 40. plmsz) i jednego pułku lotnictwa rozpoznania taktycznego i artyleryjskiego (21. i 32. plrtia). W skład 4. Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego weszły 2., 9. i 41. pułk lotnictwa myśliwskiego. Natomiast 3. pułk lotnictwa myśliwsko-bombowego, wyposażony w samoloty Su-7 nosiciele bomb jądrowych, stał się jednostką bezpośredniego podporządkowania Dowództwu Wojsk Lotniczych. Ponadto jednostkami takimi były 7. Brygada Lotnictwa Rozpoznania Operacyjnego (powstała z przeformowania 7. Brygady Lotnictwa Rozpoznawczo-Bombowego), 13. pułk lotnictwa transportowego oraz 36. specjalny pułk lotnictwa transportowego. W Wojskach OPK rozwiązano jedynie 13. pułk lotnictwa myśliwskiego OPK, wchodzący w skład 1. Korpusu OPK.
Flota linii lotniczych 2025 – Jerzy Liwiński
W listopadzie w liniach lotniczych świata użytkowanych było 31 tys. samolotów komunikacyjnych. Najpopularniejszymi były Airbusy serii A320 i Boeingi 737, a wśród maszyn regionalnych Embraery E-Jets. Zadania transportu pasażerów i ładunków realizuje flota 2 tys. linii lotniczych. Przewożą dziennie 13 mln ludzi i 173 tys. t cargo, wykonując przy tym 103 tys. rejsów (wyniki za 2024 r.). W powietrzu, w każdej chwili, znajduje się 10-13 tys. samolotów komunikacyjnych. Długoterminowe prognozy rynku szacują, że w ciągu najbliższych dwóch dekad ruch lotniczy wzrośnie 2,3-krotnie, a do jego zabezpieczenia przewoźnicy zakupią 45,7 tys. samolotów komunikacyjnych, z tego 43,6 tys. odrzutowych i 2,1 tys. turbośmigłowych.
70. rocznica wejścia do służby bombowców Boeing B-52 Stratofortress (2) – Paweł Henski
W okresie "zimnej wojny" bombowce strategiczne B-52bstanowiły najważniejszy element powietrznego komponentu tzw. atomowej triady Stanów Zjednoczonych. Uzbrojone w bomby i pociski z głowicami termojądrowymi B-52, pełniły naziemne dyżury bojowe nieprzerwanie aż do 1991 r. W latach 1961-1968, od kilku do kilkunastu uzbrojonych B-52 utrzymywanych było w powietrzu przez 24 godziny na dobę. Jeśli doszłoby do konfliktu nuklearnego z ZSRR, w każdej chwili gotowe były do wykonania wyprzedzających lub odwetowych ataków na wyznaczone cele.
Udręki programu MC-21 i innych rosyjskich samolotów pasażerskich – Piotr Butowski
Strategicznym problemem rosyjskiego przemysłu lotniczego jest postępująca utrata kompetencji do robienia sprzętu nowej generacji. Nie jest to nowy problem; pojawił się on na długo przed wojną i trwał nawet wtedy, gdy Rosja miała zarówno pieniądze, jak i możliwość realizacji nowych projektów. Jest to również problem, którego Rosja nie przezwycięży, zwłaszcza w warunkach izolacji od współpracy międzynarodowej. W poprzednim artykule opowiedzieliśmy o rosyjskim myśliwcu generacji "pięć minus" Su-57 (LAI 9/2025). Teraz opowiemy o kłopotach dużych samolotów cywilnych produkowanych przez przedsiębiorstwa Połączonej Korporacji Lotniczej.
A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Krzysztof Pogonowski
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem grudniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: https://zbiam.pl
Komentarze