Przejdź do treści
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Republic F-105 Thunderchief

W dniu 18 lutego 2024 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o amerykańskim ponaddźwiękowym (2,1M) samolocie myśliwsko-bombowym F-105, powstałym w latach 50-tych XX wieku. Jego przeznaczeniem były uderzenia na cele naziemne przy pomocy broni jądrowej, jednak stał się potem bombowcem konwencjonalnym. Odegrał dużą rolę w wojnie w Wietnamie, gdzie poniosły duże straty. F-105 były również używane jako samolot do walki elektronicznej. Były niezwykle skuteczne w zwalczaniu rakietowych systemów plot. Uczestnicy spotkania poznają jego historię i konstrukcję.

Republic F-105 Thunderchief to amerykański naddźwiękowy samolot myśliwsko-bombowy, skonstruowany w latach 50-tych. 22 października 1955 r. odbył się oblot samolotu. Jego zadaniem miała być penetracja przestrzeni powietrznej przeciwnika i przenoszenie taktycznej broni jądrowej. Jako pierwsza powstała jednomiejscowa wersja bojowa F-105B, a następnie udoskonalona jednomiejscowa F-105D i dwumiejscowa szkolno-bojowa F-105F.

F-105D był głównym typem samolotu uderzeniowego lotnictwa amerykańskiego podczas wojny w Wietnamie i przez większą część jej trwania na F-105 stacjonujących w bazach Korat i Takhli w Tajlandii spoczywał główny ciężar ataków na cele naziemne w Wietnamie Północnym, kosztem wysokich strat. Zmodyfikowane dwumiejscowe F-105F i jego udoskonalony wariant F-105G służyły do zwalczania obrony przeciwlotniczej (tzw. Dzikie Łasice, ang. Wild Weasels).

Republic F-105D Thunderchief (fot. muzeumlotnictwa.pl)

Republic F-105D Thunderchief jest też eksponatem w Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Prezentowany egzemplarz o numerze seryjnym 59-1822, jest jednym z najsłynniejszych F-105D biorących udział w wojnie w Wietnamie. W 1970 r. należał do 355 Tactical Fighter Wing, stacjonującego w Takhli. Jego pilotem był Amerykanin polskiego pochodzenia, major Donald Kutyna, który nadał mu nazwę indywidualną The Polish Glider, czyli Polski Szybowiec. Jest stałym depozytem, przekazanym przez muzeum USAF.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony