Z serii "Spotkania przy samolocie": Republic F-105 Thunderchief
W dniu 18 lutego 2024 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.
Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.
Prowadzone będą rozmowy o amerykańskim ponaddźwiękowym (2,1M) samolocie myśliwsko-bombowym F-105, powstałym w latach 50-tych XX wieku. Jego przeznaczeniem były uderzenia na cele naziemne przy pomocy broni jądrowej, jednak stał się potem bombowcem konwencjonalnym. Odegrał dużą rolę w wojnie w Wietnamie, gdzie poniosły duże straty. F-105 były również używane jako samolot do walki elektronicznej. Były niezwykle skuteczne w zwalczaniu rakietowych systemów plot. Uczestnicy spotkania poznają jego historię i konstrukcję.
Republic F-105 Thunderchief to amerykański naddźwiękowy samolot myśliwsko-bombowy, skonstruowany w latach 50-tych. 22 października 1955 r. odbył się oblot samolotu. Jego zadaniem miała być penetracja przestrzeni powietrznej przeciwnika i przenoszenie taktycznej broni jądrowej. Jako pierwsza powstała jednomiejscowa wersja bojowa F-105B, a następnie udoskonalona jednomiejscowa F-105D i dwumiejscowa szkolno-bojowa F-105F.
F-105D był głównym typem samolotu uderzeniowego lotnictwa amerykańskiego podczas wojny w Wietnamie i przez większą część jej trwania na F-105 stacjonujących w bazach Korat i Takhli w Tajlandii spoczywał główny ciężar ataków na cele naziemne w Wietnamie Północnym, kosztem wysokich strat. Zmodyfikowane dwumiejscowe F-105F i jego udoskonalony wariant F-105G służyły do zwalczania obrony przeciwlotniczej (tzw. Dzikie Łasice, ang. Wild Weasels).
Republic F-105D Thunderchief jest też eksponatem w Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Prezentowany egzemplarz o numerze seryjnym 59-1822, jest jednym z najsłynniejszych F-105D biorących udział w wojnie w Wietnamie. W 1970 r. należał do 355 Tactical Fighter Wing, stacjonującego w Takhli. Jego pilotem był Amerykanin polskiego pochodzenia, major Donald Kutyna, który nadał mu nazwę indywidualną The Polish Glider, czyli Polski Szybowiec. Jest stałym depozytem, przekazanym przez muzeum USAF.
Komentarze