Przejdź do treści
Northrop P-61 (fot. U.S. Air Force/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Northrop P-61 Black Widow

W dniu 21 czerwca 2020 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o amerykańskim dwusilnikowym myśliwcu nocnym z II wojny światowej – Northrop P-61 Black Widow. Uczestnicy spotkania poznają historię powstania, rozwoju i konstrukcję tego bardzo interesującego samolotu.

Projektowanie tego samolotu rozpoczęto jesienią 1940, do oblotu prototypu doszło 26 maja 1942 r. Pierwszy egzemplarz wersji produkcyjnej P-61A zjechał z taśmy w październiku 1943 roku. Dopiero na wiosnę 1944 doszło do użycia w walkach w Europie i na Pacyfiku.

Myśliwiec był udaną konstrukcją, jednak na początku jej realizacji niesamowicie skomplikowaną, wymagającą wprowadzenia szeregu upraszczających ją zmian. Kolejne wersje produkcyjne to P-61B i P-61C. Ogółem wyprodukowano około 650 egzemplarzy. Był to pierwszy amerykański samolot zaprojektowany specjalnie do roli myśliwca nocnego i wyposażony w radar.

Jedną z najsłynniejszych Czarnych Wdów była "Lady in the Dark" z 548 Dywizjonu Myśliwców Nocnych. Wieczorem 14 sierpnia 1945 r. wystartowała z bazy w Ia Shima pilotowana przez por. Clyde’a z operatorem radaru por. Lefordem. Późnym wieczorem radar zlokalizował samotny japoński myśliwiec Nakajima Ki-43 Hayabusa "Oskar". Japończyk starał się zgubić prześladowcę ostro manewrując oraz ciągle obniżając pułap. Jego wysiłki zdały się na nic, ponieważ odległość między samolotami malała. W pewnym momencie załoga P-61 zobaczyła rozbryzgi wody i "Oskara" pochłonęły fale oceanu. Nie wystrzelono ani jednego pocisku. Nad ranem 15 sierpnia, po powrocie do bazy okazało się, że o północy zakończono działania wojenne, a "Lady In the Dark" zaliczyła ostatnie zestrzelenie podczas II wojny światowej.

W chwili obecnej na świecie istnieją tylko 4 egzemplarze P-61. Trzy z nich, niezdolne do latania są eksponowane w muzeach, natomiast w Mid-Atlantic Air Museum w Reading, USA trwa restauracja rozbitego P-61B i próba przywrócenia go do latania.

Muzeum Lotnictwa Polskiego bardzo prosi o zgłoszenie w kasie chęci uczestnictwa w spotkaniu, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony