Z serii spotkania przy samolocie: Najszybsze samoloty świata SR-71 i MiG-25
Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna, które tym razem, wyjątkowo odbędzie się w piątek 13.05.2016 r. o godzinie 20:00.
Piątkowe „Wieczorne spotkanie przy samolocie”, będzie jednym z punktów programu podczas "Nocy Muzeów". Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.
Prowadzone będą rozmowy najszybszych seryjnych samolotach w historii lotnictwa. Tematem spotkania będzie amerykański Lockheed SR-71 i radziecki MiG-25. Uczestnicy poznają historię i konstrukcję tych obu niezwykłych samolotów.
MiG-25 to radziecki samolot naddźwiękowy osiągający prędkość maksymalną odpowiadającą liczbie Macha równej 2,83. Zakładano dla niego różne funkcje, w tym przenoszenie pocisków manewrujących jak również mały 5 do 7 osobowy transport pasażerski, ale głównym celem było stworzenie nowego samolotu rozpoznawczego latającego na dużych wysokościach oraz ciężkiego myśliwca przechwytującego.
Pierwszy lot prototypu w odbył się w 1965 roku. W latach 1966 i 1967 na wersji rekordowej E-266 ustalono światowe rekordy prędkości i wysokości. W 1967 roku powstała seria informacyjna. Kolejna, ulepszona wersja rekordowa to E-266M z silnikami R-266 po 14 000 daN. Produkcję seryjną rozpoczęto na początku 1969 roku. Ogółem wyprodukowano 1190 MiG-25 – przechwytujące MiG-25 P oraz rozpoznawczo-bombowe MiG-25 R, w kilkunastu wersjach aż do zakończenia produkcji w 1984 roku.
SR-71 Blackbird (fot. USAF/Judson Brohmer (Armstrong Photo Gallery: Home-info-pic)/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Lockheed SR-71 Blackbird – samolot dalekiego zwiadu strategicznego, najszybszy samolot kiedykolwiek wprowadzony do służby operacyjnej w siłach powietrznych. Został zaprojektowany na przełomie lat 50. i 60. XX wieku na zamówienie CIA, eksploatowany przez CIA, NASA oraz USAF. Czterosilnikowy (dwa silniki w jednej gondoli) odrzutowy średniopłat w układzie delta, osiągający prędkość Mach 3,5 oraz pułap 36 500 m, dzięki temu był nieosiągalny dla ówczesnych systemów obronnych.
Pierwszy lot prototypu Blackbirda o nazwie A-12 odbył się 24 kwietnia 1962 roku w tajnej bazie USAF Strefa 51 nad jeziorem Groom Lake w Newadzie. Zbudowano ogółem 32 egzemplarze SR-71. Ze względu na bardzo wysokie koszty utrzymania samolotu i niezbędnej do jego eksploatacji infrastruktury został wycofany z linii pod koniec lat osiemdziesiątych dwudziestego stulecia. Teraz ich rolę przejęły satelity rozpoznawcze. Trzy sztuki zostały przekazane NASA. Ostatni lot samolotu tego typu odbył się 9 października 1999 roku.
Komentarze