Przejdź do treści
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Myśliwce Ławoczkina z II wojny światowej

W dniu 15 listopada 2015 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o radzieckich samolotach myśliwskich konstrukcji Ławoczkina i jego zespołu konstruktorów, które odegrały wielką rolę w działaniach wojennych lat 1941–1945.

Muzeum Lotnictwa Polskiego bardzo prosi o zgłoszenie w kasie chęci uczestnictwa w spotkaniu, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.


Siemion Aleksiejewicz Ławoczkin – rosyjski konstruktor lotniczy, założyciel OKB-301, urodził się 11 września 1900 roku w Rosławiu niedaleko Smoleńska.

Projektowane pod kierunkiem Ławoczkina samoloty otrzymywały oznaczenia Ła. Szczególnie znane są samoloty myśliwskie Ła-5, Ła-7 oraz Ła-11.


ŁaGG-3 na wystawie w Moskwie w 2005 roku (fot. pl.wikipedia.org)

Po przerwanych studiach prawniczych, wstąpił do Instytutu Techniki, gdzie otrzymał dyplom inżyniera w 1927 roku. Pracował w różnych zakładach i biurach konstrukcyjnych. Zaprojektował wraz z Luszynem pierwszy swój samolot myśliwski LŁ-1. W 1939 roku został kierownikiem samodzielnego biura konstrukcyjnego. Wraz ze współkonstruktorami Gorbunowem i Gudkowem stworzyli samoloty ŁaGG-1 i ŁaGG-3.


Ła-5 (fot. pl.wikipedia.org)

W 1942 roku powstał udany samolot myśliwski Ła-5. Początki samolotu Ła-5 sięgają 1940 roku, kiedy w biurze konstrukcyjnym kierowanym przez Siemiona Aleksiejewicza Ławoczkina, przy współpracy W. P. Gorbunowa i M. I. Gudkowa powstał samolot ŁaGG-1. Po przejściu drobnych modyfikacji i zmianie silnika powstał nowy typ samolotu, ŁaGG-3, który podobnie jak poprzednik cierpiały na niedobór mocy i słabe wznoszenie. Dlatego w ich następcy, Ła-5, zastosowano silniejszy gwiazdowy silnik ASz-82. Był jednym z najlepszych samolotów myśliwskich rosyjskiego lotnictwa. Wprowadzony do produkcji wiosną 1942 roku, pozostał w służbie do końca wojny. Na samolocie Ła-5 latał radziecki as myśliwski II wojny światowej Iwan Kożedub.


Myśliwce Ła-5FN na lotnisku podczas walk powietrznych nad Kubaniem w 1943 roku (fot. pl.wikipedia.org)

Późniejsze wersje Ła-7, Ła-9, Ła-11 były gruntownymi modernizacjami pierwowzoru. Ławoczkin konstruował także samoloty odrzutowe Ła-150, Ła-156, Ła-174, które były konkurentami samolotów MiG-15 i Jak-15.

Konstruktor zmarł nagle 9 czerwca 1960 roku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony