Przejdź do treści
Samolot LWD Zuch 2 (fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego)
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Dzieło braci Wright oraz LWD Zuch

W dniu 20 grudnia 2015 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy  o pierwszych lotach braci Wright oraz o ich samolotach. Flyer I (znany także jako Wright Flyer oraz 1903 Flyer), zaprojektowany przez braci Orville'a i Wilbur'a Wright był pierwszym samolotem silnikowym na świecie. 17 grudnia 1903 r. na wzgórzach Kill Devil w Karolinie Północnej odbył się pierwszy lot samolotu. Podczas 12 sekundowego lotu Flyer I, pilotowany przez Orville’a Wrighta pokonał 36,5 m. Tego dnia odbyły się łącznie cztery loty, z których najdłuższy trwał 59 sekund.


Samolot braci Wright - Flyer I - w czasie pierwszego w historii lotu (fot. John T. Daniels - Wikimedia Commons)

Drugim tematem niedzielnego spotkania będzie wyremontowany nowy eksponat na ekspozycji – samolot LWD „Zuch”.

W 1948 r. inż. Tadeusz Sołtyk opracował samolot szkolno-akrobacyjny Zuch 1, będący rozwinięciem samolotu LWD Junak, napędzany czechosłowackim silnikiem rzędowym Walter Minor 6-III o mocy 160 KM. Prototyp został oblatany 1 września 1948 r. Pomimo dobrych charakterystyk lotnych nie wszedł do produkcji seryjnej, ponieważ Polsce nie udzielono licencji na produkcję tych silników.

Następnie opracowano wersję Zuch 2, napędzaną poniemieckim silnikiem gwiazdowym Siemens Bramo Sh 14, o słabszych osiągach i własnościach lotnych, ponieważ silniki te stawiały większy opór aerodynamiczny i ze względu na stopień zużycia osiągały moc tylko około 116, zamiast 160 KM. Prototyp tej wersji został oblatany 1 kwietnia 1949 r. przez pilota Antoniego Szymańskiego na lotnisku Lublinek. W 1950 r. wyprodukowano 5 egzemplarzy w Lotniczych Warsztatach Doświadczalnych w Łodzi. Były używane w aeroklubach do 1955 r.

Samolot o numerze fabrycznym 22 i znakach SP-BAM był drugim spośród 5 wyprodukowanych Zuchów 2. Służył w aeroklubach od lutego 1952 r. do grudnia 1963 r. W 1964 roku po remoncie w Zakładach Naprawczych APRL w Krośnie trafił na wystawę XX-lecia PRL na lotnisku Kraków-Rakowice-Czyżyny, gdzie pozostał jako eksponat powstającego Muzeum Lotnictwa. W 2015 r. samolot został kompleksowo odrestaurowany.


Samolot LWD Zuch 2 (fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego)

Muzeum Lotnictwa Polskiego bardzo prosi o zgłoszenie w kasie chęci uczestnictwa w spotkaniu, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony