Przejdź do treści
F-86A Sabre (fot. Paul Maritz/GFDL/Wikimedia commons)
Źródło artykułu

"Wojna koreańska" – Wtorkowy seans w Kinie Lotnik MLP

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie serdecznie zaprasza w dniu 17.04.2018r. o godz. 11:00 i 16:30 na bezpłatną projekcję filmu pt. "Wojna koreańska".

"Wojna koreańska" – Materiał poświęcony pierwszemu dużemu konfliktowi zbrojnemu, w którym państwa zachodnie starły się na polu bitwy z komunistami. Była to też pierwsza wojna, w której udział wzięły oddziały działające pod egidą ONZ, i pierwszy konflikt zbrojny, w którym na taką skalę zostały użyte samoloty odrzutowe.


Podczas wojny koreańskiej, toczącej się w latach 1950–1953 na terytorium Półwyspu Koreańskiego między komunistycznymi siłami KRLD (północnokoreańskimi) i wspierającymi je wojskami ChRL, a siłami ONZ (głównie amerykańskimi) wspierającymi wojska Republiki Korei (południowokoreańskie), brały udział samoloty:

• Ławoczkin Ła-5 – radziecki jednosilnikowy, jednomiejscowy samolot myśliwski z okresu II wojny światowej. Opracowany w biurze konstrukcyjnym  S. A. Ławoczkina jako następca samolotu ŁaGG-3. Był jednym z najlepszych samolotów myśliwskich rosyjskiego lotnictwa. Wyprodukowano łącznie blisko 10 600 sztuk samolotu Ła-5 (głównie wersji Ła-5FN).


Samolot myśliwski Ławoczkin Ła-5FN w barwach lotnictwa wojskowego ZSRR.
(fot. KrisfromGermany via "Wikimedia Commons")

• Mikojan-Gurewicz MiG-15 – radziecki samolot myśliwski, skonstruowany w końcu lat czterdziestych. MiG-15 wszedł do służby na początku 1949 roku. Maszyny tego typu brały udział w wielu konfliktach, największą sławę zdobyły podczas wojny koreańskiej, tocząc podniebne boje z lotnictwem alianckim.


Mikojan-Gurewicz MiG-15bis (fot. USAF/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

• Hawker Sea Fury FB.Mk 11 – brytyjski pokładowy samolot myśliwski z okresu po II wojnie światowej. Był jednym z najszybszych seryjnie produkowanych jednosilnikowych samolotów z silnikiem tłokowym. Hawker Sea Fury, stacjonujące na lotniskowcach HMS Theseus, Ocean i Glory, od 1950 roku brały udział w wojnie w Korei. Używano ich głównie do ataków na cele naziemne. Jednak 9 sierpnia 1952 r., kpt. P. Hoagy Carmichael z 800 Dywizjonu FAA zestrzelił myśliwiec odrzutowy MiG-15. Był to ostatni w historii przypadek zestrzelenia myśliwca odrzutowego przez samolot napędzany silnikiem tłokowym i jednocześnie jedyne zwycięstwo brytyjskiego lotnika używającego brytyjskiego samolotu w wojnie koreańskiej.


Hawker Sea Fury FB11 (fot. Anthony Noble/GFDL 1.2/Wikimedia Commons)

• North American F-86 Sabre – amerykański odrzutowy samolot wojskowy zaprojektowany dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w latach 40. XX wieku i budowany po zakończeniu II wojny światowej w ponad osiemnastu wersjach. Pierwszy amerykański samolot wyposażony w fotel pilota wyrzucany energią znajdującego się pod nim ładunku wybuchowego. Samoloty F-86 Sabre zostały wprowadzone do służby w 1949 roku i były podstawowymi samolotami Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych podczas wojny w Korei. Używano ich głównie do walki z porównywalnymi myśliwcami produkcji radzieckiej, MiG-15. Większość walk powietrznych miała miejsce niedaleko rzeki Yalu w pobliżu granicy koreańsko-chińskiej na terenie zwanym Aleją MiG-ów.


F-86A Sabre z 4. Skrzydła Myśliwców Przechwytujących w bazie lotniczej w Suwon
(Korea Południowa) (fot. USAF (USIA) /Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Piloci radzieccy latający nad Koreą raczej niechętnie podejmowali walki powietrzne z samolotami amerykańskimi ze względu na strach przed pojmaniem po ewentualnym zestrzeleniu. Ogólnie rzecz ujmując Związek Radziecki nie był zbytnio zaangażowany w wojnę w Korei właśnie ze względu na niebezpieczeństwo dostania się pilotów radzieckich w ręce wroga. Tak zwane czarnonose MiG-i pilotowane przez instruktorów radzieckich lub chińskich były doskonale znane pilotom amerykańskim. W jednym przypadku, kiedy taki MiG został zestrzelony nad Południową Koreą przez myśliwiec Sabre, pilotujący go Rosjanin popełnił samobójstwo, aby uniknąć pojmania.

Na podstawie odtajnionych po upadku Związku Radzieckiego dokumentów, ujawniono, że piloci amerykańscy zgłosili zestrzelenie ponad dwa razy większej liczby samolotów MiG-15 niż faktycznie było ich w Korei, ale pomimo tego nadal skorygowana liczba zestrzeleń jest korzystniejsza dla Sabre'ów. Trójce najskuteczniejszych amerykańskich pilotów Sowieci uznali po 13 zestrzeleń, analogiczne dane drugiej strony przypisują dwóm czołowym sowieckim asom po 12 zwycięstw. Po obu stronach walczyli zarówno młodzi piloci wyszkoleni na odrzutowcach, jak i weterani II wojny światowej, w tym asy takie jak Francis Gabreski. Rozbieżności w naliczaniu zestrzeleń przez obie strony są do dziś bardzo niejasne, gdyż większość zestrzeleń jest potwierdzona tylko przez jedną stronę. O ile walki powietrzne są udokumentowane dość zgodnie to zwycięstwa i straty samolotów już nie. Radzieckie źródła mówią o 1300 zwycięstwach na MiG-ach-15 i tylko 345 straconych maszynach. Tak dużą rozbieżność można tłumaczyć ujęciem w rosyjskich statystykach wszystkich typów samolotów, a nie tylko myśliwców.

Jeszcze przed zakończeniem działań wojennych piloci amerykańscy przypisywali sobie zniszczenie 792 MiG-ów przy stratach własnych 76 Sabre'ów co daje stosunek zestrzeleń wynoszący 10 do 1. Badania prowadzone już po wojnie zweryfikowały tę liczbę do 379 zestrzelonych MiG-ów i 103 myśliwców Sabre co daje stosunek 4 do 1, a współczesne dochodzenie jeszcze zmniejszyło tę przewagę do niespełna 2 do 1.
Źródło: Wikipedia

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony