Przejdź do treści
Bell X-1 (fot. U.S. Air Force/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

"Poza Barierę Dźwięku" – Wtorkowy seans w Kinie Lotnik MLP

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie serdecznie zaprasza w dniu 20.11.2018 r. o godz. 11:00 i 16:30 na bezpłatną projekcję filmu pt. "Poza Barierę Dźwięku".

"Poza Barierę Dźwięku" – Gdy człowiek nauczył się już latać postanowił postawić przed sobą bardziej ambitne wyzwanie, czyli przekroczenie wydawałoby się mistycznej bariery dźwięku. Zobaczymy ludzi i maszyny, które podołały temu wyzwaniu.


Samoloty ponaddźwiękowe, będące w stanie praktycznie przekroczyć prędkość dźwięku wynoszącą Mach 1, zwykle wyraźnie różnią się konstrukcją od samolotów poddźwiękowych. Charakterystyczny dla nich jest profil skrzydeł, które w samolotach naddźwiękowych są pod dużym kątem w stosunku do kadłuba i mają stosunkowo mniejszą siłę nośną.

Pierwszym samolotem zdolnym do przekroczenia prędkości dźwięku, choć dalekim od doskonałości w przystosowaniu do takich lotów, był Bell X-1, a „barierę” tę pokonał jako pierwszy Charles „Chuck” Yeager 14 października 1947 r. Pierwszymi myśliwcami seryjnymi, które w locie nurkowym mogły przekroczyć barierę dźwięku, były MiG-17 i F-86.


F-86A Sabre (fot. Paul Maritz/GFDL/Wikimedia Commons)

Współczesne samoloty naddźwiękowe radzą sobie z właściwościami „bariery dźwięku” bez trudu, co jest rezultatem badań eksperymentalnych i prac teoretycznych. Badania te zaowocowały takimi rozwiązaniami technicznymi jak skośne skrzydła, skrzydło o zmiennej geometrii, skrzydło delta, nowe profile skrzydeł, usterzenie płytowe, konfiguracje uwzględniające tzw. „regułę pól” – czyli zasadę w konstrukcji samolotów polegającą na takim ukształtowaniu bryły płatowca, aby pola jego przekrojów poprzecznych nie zmieniały się gwałtownie wzdłuż jego długości. Na skutek zachowania reguły pól, zmniejsza się opór falowy wywołany powstawaniem fal uderzeniowych.


TU-144 i Concorde w Muzeum Sinsheim (fot. Apocalyps at German language Wikipedia/GFDL/Wikimedia Commons)

Przekroczenie bariery dźwięku miało miejsce również w transporcie realizowany przez cywilne samoloty ponaddźwiękowe zaprojektowane do przewożenia pasażerów. Jedynymi samolotami odbywającymi regularne loty były angielsko-francuski Concorde oraz radziecki Tu-144. Ostatni lot pasażerski Tupolewa miał miejsce w czerwcu 1978 roku, a Concorde'a 26 listopada 2003 roku. Od tej pory żaden samolot nie wykonuje lotów komercyjnych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony