Przejdź do treści
Hurricane Mk I (R4118), który walczył w Bitwie o Anglię (fot. Arpingstone (praca własna)/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

"Hawker Hurricane" – Wtorkowy seans w Kinie Lotnik MLP

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie serdecznie zaprasza w dniu 16.04.2019r. o godz. 11:00 i 16:30 na bezpłatną projekcję filmu pt. "Hawker Hurricane".

"Hawker Hurricane" – materiał poświęcony słynnej angielskiej maszynie myśliwskiej, pierwszemu nowoczesnemu samolotowi RAF, prawdziwemu bohaterowi Bitwy o Anglię. Widzowie poznają historię powstania i użycia bojowego angielskiego samolotu myśliwskiego, który największe triumfy święcił podczas Bitwy o Anglię, na tym typie samolotu latały też polskie dywizjony myśliwskie np. Dywizjon 303.


Hawker Hurricane to brytyjski samolot myśliwski, jednomiejscowy, jednosilnikowy dolnopłat o konstrukcji metalowej z częściowo płóciennym pokryciem, zaprojektowany i produkowany przez firmę Hawker Aircraft. Samolot Hurricane został opracowany w odpowiedzi na specyfikację F.5/34 ogłoszoną przez Ministerstwo Lotnictwa w maju 1934, dotyczącą konstrukcji jednopłatowego myśliwca o prędkości 300 mil na godzinę (483 km/h). Prace projektowe pod kierownictwem Sidneya Camma na samolot napędzany nowym silnikiem Rolls-Royce PV-12 (późniejszy Merlin) rozpoczęto jeszcze przed wydaniem specyfikacji, w 1933 roku. Prototyp samolotu z silnikiem Merlin C o mocy 990 KM został oblatany 6 listopada 1935 r. w Brooklands (pilot George Bulman).

Oblot pierwszego seryjnego myśliwca miał miejsce 12 października 1937 r. Już w grudniu 1937 roku samoloty te otrzymał, jako pierwszy w RAF, 111. dywizjon.

Na początku II wojny światowej RAF posiadał około 500 egzemplarzy samolotów Hurricane Mk I, które stały się podstawowymi maszynami brytyjskiego lotnictwa myśliwskiego podczas bitwy o Francję i bitwy o Anglię. Na tym typie samolotu latał pierwszy aliancki as myśliwski, Edgar „Cobber” Kain.


Hurricane Mk I (fot. Adrian Pingstone (praca własna)/domena publiczna/Wikimedia Commons)

Chociaż Hurricane był mało nowoczesną konstrukcją, to nadal pozostawał bardzo wartościową maszyną, zdolną stawić czoła Messerschmittom Bf 109, stanowiącym trzon niemieckiego lotnictwa myśliwskiego. Główną zaletą Hurricane’ów był bardzo dobry silnik Rolls-Royce, ten sam który napędzał myśliwiec Supermarine Spitfire. Sprężarka tej jednostki napędowej pozwalała na osiągnięcie na niższym pułapie większej mocy od silnika Daimler-Benz DB 601, w który wyposażone były Messerschmitty Bf 109, chociaż powyżej 5000 metrów DB 601A-1 miał podobne parametry jak Merlin III i XII.

Podczas bitwy o Anglię skierowano Hurricane’y do walki przeciwko bombowcom, a zadanie walki z myśliwcami wroga powierzono maszynom Spitfire. Dni Hurricane’ów w roli typowych myśliwców były już jednak policzone. Pod koniec bitwy o Anglię w 1940 roku fabryki zbrojeniowe były w stanie dostarczać wystarczającą liczbę Spitfire’ów, aby wyposażyć w nie wszystkie dywizjony myśliwskie, dlatego Hurricane’y zaczęto stopniowo przeznaczać do zadań szturmowych. Ponadto, po wdrożeniu Spitfire’ów do produkcji seryjnej okazało się, że te całkowicie metalowe samoloty mogą być wytwarzane szybciej, niż Hurricane’y o konstrukcji mieszanej.


Sea Hurricane’y Mk IB w formacji, grudzień 1941 roku
(fot. Priest, L C (Lt) Royal Navy official photographer/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Produkowany był w wielu wersjach uzbrojenia i z różnymi jednostkami napędowymi. Do zakończenia produkcji w 1944 roku wyprodukowano ponad 14 tysięcy egzemplarzy wszystkich wersji lądowych Hurricane i morskich Sea Hurricane, przystosowanych do działania z pokładów lotniskowców.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony