Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rozmowa z Anną Kłokowską-Siejek, szefem operacyjnym Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego

Od 22 maja 2010 roku, popularny serwis Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej - awiacja.imgw.pl, jest dostępny w nowej szacie graficznej. Wyeksponowane zostały linki do istotnych informacji pogodowych. IMGW wprowadziło również (wyczekiwany) alias do strony. Serwis cały czas jest rozwijany i uzupełniany o kolejne narzędzia mające zapewnić pilotom pełniejszą wiedzę o bieżących i prognozowanych warunkach meteorologicznych.

Z Operacyjnym Szefem Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego Anną Kłokowską-Siejek, która jest także odpowiedzialna za rozwój serwisu rozmawia Marcin Ziółek.
 
Marcin Ziółek: Który z zagranicznych serwisów meteorologicznych podoba się Pani najbardziej i dlaczego?
Anna Kłokowska-Siejek: Każdy ma swoje przyzwyczajenia i korzysta z różnych stron pogodowych. Nasza witryna jest stosunkowo młoda w porównaniu z podobnymi serwisami tego typu, a dodatkowo inne kraje miały czas na rozwinięcie i dopracowanie różnych narzędzi. Zachęcałabym do korzystania z Awiacji i mam nadzieję, że w przyszłości będzie ona najlepsza, choć zdaję sobie sprawę z tego, że obecnie użytkownicy częściej korzystają z serwisów zagranicznych niż z naszego rodzimego. Będziemy dążyć do tego, aby te proporcje uległy odwróceniu.

MZ: Jakie nowe funkcje zostaną wprowadzone w serwisie Awiacja?
AK-S:
Przygotowujemy szereg funkcji, które mają na celu zobrazowanie zjawisk. Na razie prezentacja ma formę pisemną, ale Instytut ma w planach opracowanie przyjaźniejszej formy. Zobrazowanie zjawisk jest znacznie korzystniejsze i jego interpretacja zajmuje mniej czasu niż rozszyfrowywanie tekstu pisanego specjalnym kodem.

MZ: Gdyby w budżecie rozwoju meteorologii lotniczej miała Pani do dyspozycji 10 mln Euro to na co by Pani przeznaczyła?
AK-S:
Mam swój plan i wiem na co bym je przeznaczyła. Jak każda kobieta nie mam problemów z wydawaniem pieniędzy, ale jestem pewna, że z moich zakupów użytkownicy byliby zadowoleni.

MZ: Ile jest w Polsce ośrodków odpowiedzialnych za opracowywanie prognoz dla lotnictwa?
AK-S:
Za prognozy dla lotnictwa odpowiedzialne są trzy biura: Centralne Biuro Prognoz Lotniczych – Meteorologiczne Biuro Nadzoru zlokalizowane na lotnisku Warszawa Okęcie, biuro prognoz we Wrocławiu i Centralne Biuro Prognoz Meteorologicznych w Krakowie.

MZ: W Polsce METAR-y i TAF-y są przygotowywane dla 11 lotnisk komunikacyjnych, automatycznej informacji typu ATIS jest jeszcze mniej, co w Pani opinii można zrobić żeby poprawić tę sytuację?
AK-S:
To pytanie powinno być skierowane do Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej, bowiem ta właśnie instytucja jest odpowiedzialna za ATIS, a my tylko za informacje meteorologiczne.

MZ: Czy istnieje możliwość aby METAR-y i TAF-y były wydawane dla innych, niż tylko lotniska komunikacyjne?
AK-S:
Zarządzający lotniskiem odpowiada za zapewnienie dostępu do informacji meteorologicznej i jeśli zdarzy się, że lotnisko, które dotychczas nie udostępniało takich danych będzie chciało uruchomić taką usługę, to Instytut oczywiście jest otwarty na pomoc w tej materii.

MZ: Ile jest w Polsce automatycznych stacji pogodowych z których korzysta Instytut?
AK-S:
Niestety nie jestem upoważniona aby udzielić odpowiedzi na to pytanie.

MZ: Czy w Pani opinii jest jakakolwiek szansa uzyskania dostępu do automatycznych stacji pogodowych przez internet?
AK-S:
Musimy zdefiniować co daje automatyczna stacja pogodowa, a nie dostarcza ona wszystkich danych, które są potrzebne pilotom. Dla oceny warunków meteorologicznych do lotu potrzebna jest wiedza o wietrze, temperaturze, zachmurzeniu i zjawiskach szczególnych. Automatyczna stacja nie dostarcza tego najważniejszego, czyli wielkości i rodzaju zachmurzenia.

MZ: Czy polscy synoptycy rozumieją potrzeby lotnictwa ogólnego?
AK-S:
Polscy synoptycy rozumieją swojego użytkownika, szczególnie Ci którzy zajmują się prognozowaniem dla lotnictwa. Mają oni możliwość kontaktu z pilotami i poznania ich oczekiwań. Poza tym na bieżąco prowadzony jest proces badania zadowolenia odbiorców. Wnioski są uwzględniane w planowaniu oferty produktów dla lotnictwa ogólnego.

MZ: Czy w pracy synoptyka istnieje coś w rodzaju odpowiedzialności za pilota, jeśli tak to czym się to objawia?
AK-S:
Oczywiście istnieje odpowiedzialność za pilota, szczególnie przy zaistnieniu trudnych warunków pogodowych. Każdy synoptyk zastanawia się czy pilot, któremu udzielił informacji, doleciał bezpiecznie. Jednak pragnę podkreślić, że służby meteo udzielają tylko informacji o stanie pogody, a ostateczna decyzja o wykonywaniu lotu należy do pilota.

MZ: Czym się różni prognozowanie dla lotnictwa ogólnego i lotnictwa komunikacyjnego?
AK-S:
Jest to znacząca różnica. W obu przypadkach zagrożenia występują te same, czyli oblodzenie, turbulencje, uskoki wiatrów i niebezpieczne zjawiska. Różnica polega na przestrzeni, w której poruszają się statki powietrzne. Dlatego dla obydwu użytkowników przygotowywane są częściowo inne produkty odzwierciedlające ich potrzeby.

MZ: Kiedy serwis Awiacja udostępni zobrazowanie systemu POLRAD i co stoi na przeszkodzie, że w tej chwili jest to tak utrudnione?
AK-S:
Przygotowywany jest projekt udostępnienia zobrazowania radarowego i mamy nadzieję, że uda się uruchomić go w tym roku. Głównym czynnikiem opóźniającym prace są kwestie finansowe.

MZ: Czy jest już wiadomo ile będzie kosztował dostęp do usługi?
AK-S:
Jeszcze nie, ale chcielibyśmy, aby ich wysokość nie była przeszkodą i umożliwiała każdemu zainteresowanemu korzystanie z serwisu.

MZ: Jakie uwagi i sugestie otrzymujecie Państwa najczęściej od użytkowników serwisu?
AK-S:
Najczęściej dotyczą one zamieszczenia dodatkowych informacji przydatnych w czasie przygotowywania się do lotu. Uwzględniane są wszystkie nadsyłane uwagi, ponieważ dzięki nim możemy lepiej dostosować udostępniane materiały.

MZ: Dlaczego zobrazowanie radarowe z częstotliwością 10 minut jest dostępne tylko w wyjątkowych sytuacjach? Na zachodzie Europy radary tego typu funkcjonują bez przerwy.
AK-S:
Wynika to z bardzo wysokich kosztów utrzymania sieci radarowej ponoszonych przez IMGW. Poza tym, tak jak wspomniałam wcześniej, pracujemy nad projektem udostępnienia danych radarowych w serwisie Awiacja.
 
MZ: Dziękuję za rozmowę i życzę sukcesów
AK-S:
Dziękuję.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony