Przejdź do treści
Źródło artykułu

Bielik – Odrzutowe Marzenie Edwarda Margańskiego – nowym eksponatem MLP

Latający symulator, samolot szkolny dla lotnictwa wojskowego, powietrzna taksówka to tylko niektóre z myśli, które chodziły po głowie konstruktora Edwarda Margańskiego – autora wielu znamienitych konstrukcji, m.in. samolotów o wdzięcznych nazwach Bielik, Orka, czy Małgosia, a także znanych na całym świecie szybowców akrobacyjnych Swift i Fox.

W zbiorach Muzeum znajduje się już samolot Małgosia, a teraz dołącza do niego Bielik.

Na czwartek 24.02.2022 zaplanowano oficjalne przyjęcie nowego nabytku z udziałem wszystkich twórców (konstruktorzy Edward Margański, Andrzej Izdebski i Włodzimierz Mysłowski), a także  panel dyskusyjny i pokazy filmowe. Na wydarzenia czwartkowe wstęp jest za zaproszeniami.

Wydarzenia otwarte dla szerokiej publiczności będą miały miejsce w sobotę 26 lutego 2022 r. o godz. 12:00 – oprócz podziwiania samolotu, będzie można wziąć udział w spotkaniu z konstruktorem, a także obejrzeć filmy ukazujące Bielika w akcji.

Dlaczego EM-10 Bielik jest wyjątkowy?

Prototyp samolotu odrzutowego EM-10 „Bielik” powstał w Zakładzie Remontów i Produkcji Sprzętu Lotniczego w Bielsku z inicjatywy Edwarda Margańskiego, Andrzeja Izdebskiego i Włodzimierza Mysłowskiego. Jest to zarazem pierwszy samolot z napędem odrzutowym skonstruowany w Polsce w prywatnej firmie.

Powstanie Bielika było częścią większego projektu opracowanego przez E. Margańskiego pod nazwą „latający symulator”, w ramach którego miał powstać symulator zastosowań bojowych samolotu myśliwsko-bombowego. Istotą przedsięwzięcia było zainstalowanie symulatora nie na ziemi, lecz na pokładzie samolotu celem odzwierciedlenia takich parametrów (np. przyśpieszeń działających na pilota), których nie da się zasymulować na ziemi.

Wymagało to skonstruowania samolotu o doskonałych osiągach i własnościach pilotażowych, a jednocześnie co najmniej kilkakrotnie tańszego w eksploatacji  niż eksploatacja samolotu bojowego. Koncepcję takiego samolotu pod względem aerodynamicznym opracował dr  Inżynier Krzysztof Kubryński, zaś pod względem samej konstrukcji zespół ZRiPSL pod kierunkiem mgr inż. Edwarda Margańskiego.

Projekt dofinansowany był w połowie (czyli 2,5 mln zł.) przez Komitet Badań Naukowych, a w jego budowę zaangażowało się wiele firm, instytucji i osób prywatnych ze środowiska lotniczego, dzięki czemu cała realizacja mogła ujrzeć światło dzienne.

Oblot Bielika wykonał  pilot doświadczalny Wiesław Cena 4 czerwca 2003 roku, jednak ostatecznie po odbyciu 2 lotów EM-10 Bielik nie został skierowany do produkcji, a jego prototyp przechowywany był przez wiele lat w hangarze Zakładów Lotniczych Margański i Mysłowski.

W ostatnim czasie samolot został odnowiony, a jego twórcy przekazali go Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, gdzie stanie się częścią stałej ekspozycji.

Wszystkie wydarzenia w cenie regularnych biletów do Muzeum.

Program:

Czwartek 24.02.2022 (za zaproszeniami):
12:00 – oficjalna prezentacja eksponatu (parter, sala ekspozycyjna)
13:00 – pokazy filmowe i panel dyskusyjny (1sze piętro, sala konferencyjna)

Sobota 26.02.2022 (dla wszystkich)
12:00 – oficjalna prezentacja eksponatu (parter, sala ekspozycyjna)
12:15 – pokazy filmowe i spotkanie z konstruktorem (parter, sala kinowa)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony