Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa modernizuje infrastrukturę badawczą ze środków KPO
W Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa trwają intensywne prace modernizujące istniejącą infrastrukturę badawczą finansowane ze środków KPO.
W ostatnim czasie udało się zmodernizować współrzędnościową maszynę pomiarową z systemu stykowego PH20 do 5-osiowego systemu skanującego REVO-2. Zaletą nowego systemu jest szybkość pomiaru oraz wysoka dokładność systemu. Dodatkowo, maszyna CMM została doposażona w sondę do pomiarów chropowatości powierzchni SFP2 dla systemu REVO®. Technologia 5-osiowa firmy Renishaw pozwala na wykonywanie pomiarów z dużą prędkością bez utraty dokładności, co prowadzi do znacznej poprawy wydajności całego systemu pomiarowego.
CMM w technologiach lotniczych i kosmicznych jest kluczowym narzędziem kontroli wymiarowej elementów krytycznych dla bezpieczeństwa oraz walidacji precyzyjnych podzespołów w silnikach, strukturach nośnych, systemach kosmicznych i innych, gdzie wymagana jest ekstremalna dokładność (często na poziomie kilku mikrometrów) i pełna zgodność z dokumentacją techniczną. Pomiary często obejmują krytyczne tolerancje montażowe, chropowatość powierzchni czy kontrolę części silników lotniczych i rakietowych.
Zmodernizowana aparatura pozwoli Łukasiewicz – Instytutowi Lotnictwa na realizację zaawansowanych prac badawczych na globalnym rynku w szerokim zakresie poziomów gotowości technologicznej.
Prace finansowane są ze środków z Krajowego Planu Odbudowy w ramach projektu Centrum Rozwoju i Testowania Materiałów i Konstrukcji.
Więcej o tym projekcie: https://ilot.lukasiewicz.gov.pl/lukasiewicz-instytut-lotnictwa-rozwija-infrastrukture-badawcza/



Komentarze