Przejdź do treści
B-2 - pierwszy lot (fot. USAF/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

"B-2 Stealth Bomber" – Wtorkowy seans w Kinie Lotnik MLP

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie serdecznie zaprasza w dniu 19.11.2019r. o godz. 11:00 i 16:30 na bezpłatną projekcję filmu pt. "B-2 Stealth Bomber".

"B-2 Stealth Bomber" – Materiał poświęcony jest pierwszemu całkowicie niewidzialnemu dla radarów amerykańskiemu bombowcowi strategicznemu. B-2 to zbudowany w układzie latającego skrzydła przykład najnowocześniejszej lotniczej technologii.


B-2 Spirit to amerykański bombowiec strategiczny wykonany w technologii stealth, zdolny do przenoszenia bomb konwencjonalnych i jądrowych. Konstrukcja samolotu oparta jest na układzie latającego skrzydła. B-2 Spirit napędzany jest czterema turbinowymi silnikami dwuprzepływowymi firmy General Electric.

Samolot zbudowany jest głównie z materiałów kompozytowych, m.in. z kevlaru. Powierzchnia samolotu pokryta jest specjalnym lakierem pochłaniającym fale radarowe. B-2 ma dwie komory bombowe przystosowane do przenoszenia broni jądrowej i konwencjonalnej. Sterowanie samolotem jest realizowane poprzez układ fly-by-wire, zaś stateczność zapewnia rozbudowany komputerowy system sterowania lotem. Załoga liczy dwóch pilotów.

Pierwsza prezentacja B-2 miała miejsce 22 listopada 1988 r. w bazie Sił Powietrznych w Palmdale w stanie Kalifornia. Pierwszy lot B-2 odbył się 17 lipca 1989 r. Samolot wykonał wówczas lot z bazy Palmdale do bazy Edwards.

Użycie bojowe może się odbywać tylko w nocy. B-2 jest zbyt mało zwrotny i zbyt duży, aby mieć szansę w starciu z myśliwcem. Przez pierwsze lata służby samolotu wielu krytyków uważało, że jego zastosowanie bojowe jest wysoce problematyczne, gdyż trudno by było znaleźć cel warty zaatakowania przez samolot, który kosztuje 2 miliardy dolarów, szczególnie gdy inne, o wiele tańsze samoloty mogłyby z powodzeniem wykonać to samo zadanie.


B-2 podczas tankowania w powietrzu
(fot. U.S. Air Force/ Master Sgt. Val Gempis/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Krytycy w dużej mierze zmienili jednak zdanie, gdy zrozumiano główny atut B-2: globalny zasięg (dzięki tankowaniom w powietrzu), pozwalający mu wykonywać 30-godzinne misje, startujące z lotnisk w kontynentalnych Stanach Zjednoczonych, przeciwko celom na całej kuli ziemskiej (rekord trwania misji wynosi około 50 godzin). Kształt samolotu czyni go nie tylko mniej widzialnym dla radaru, ale daje mu też bardzo dobry zasięg wynoszący około 11 000 km bez tankowania.

Chrzest bojowy B-2 Spirita nastąpił podczas operacji „Sprzymierzona Siła” w Kosowie w 1999 roku.
(Źródło: Wikipedia)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony