Przejdź do treści
Źródło artykułu

MF wyemitował obligacje warte 3,5 mld zł na podwyższenie kapitału zakładowego CPK

Minister Finansów wyemitował obligacje skarbowe przeznaczone na podwyższenie kapitału zakładowego Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) o łącznej wartości nominalnej 3,5 mld zł - poinformował w poniedziałek resort finansów.

"Minister Finansów wyemitował obligacje skarbowe przeznaczone na podwyższenie kapitału zakładowego Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o. Wyemitowane obligacje o łącznej wartości nominalnej 3.500 mln złotych zostały przekazane 16 grudnia 2024 roku" - podano w komunikacie MF.

Premier Donald Tusk ogłosił 26 listopada br. decyzję o przekazaniu 3,5 mld zł na projekt CPK w formie papierów skarbowych; pieniądze mają dofinansować prace projektowe dla terminala, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego oraz sieci przyłączy i prace przygotowawcze dla budowy lotniska. Środki finansowe z programu wieloletniego CPK etap I na lata 2021-2023 zostały wstrzymane przez poprzedni rząd w czwartym kwartale 2023 r. W ubiegłym roku spółka miała być dokapitalizowana 7 mld zł, ale otrzymała 3,7 md zł.

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że dodatkowe środki umożliwią m.in. zakończenie prac projektowych dotyczących terminala, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego, a także stref Airside i Landside oraz sieci przyłączy. Pozwolą także na dalsze projektowanie systemów lotniskowych, w tym systemu transportu bagażu oraz finalizację procesu nabywania nieruchomości pod przyszłe lotnisko i dalsze prace przygotowawcze dla budowy portu lotniczego CPK. Z tej puli dofinansowane zostaną też działania dotyczące zapewnienia infrastruktury transportowej na potrzeby budowy lotniska oraz zapewnienia zasilania docelowego lotniska - przekazał resort w komunikacie.

"Program CPK jest w fazie intensywnej realizacji. Pracujemy już na racjonalnych założeniach dotyczących skali inwestycji, jak i w oparciu o realne harmonogramy. Projekt inwestycyjny CPK analizujemy również pod kątem całości wydatków Skarbu Państwa biorąc pod uwagę potrzeby gospodarcze kraju, a także potrzeby lokalnej społeczności" – poinformował wiceminister infrastruktury Maciej Lasek, cytowany w komunikacie resortu.

MI zwróciło uwagę, że w ramach inwestycji drogowych finansowaniem zostanie objęta budowa dróg dojazdowych do lotniska. W ramach inwestycji rozwojowych w perspektywie do końca 2025 r., przewidziano wykup gruntów oraz wykonanie prac planistycznych i projektowych związanych z powstaniem Airport City i Cargo City. Zaznaczyło, że są to kluczowe elementy infrastruktury wspierającej działalność lotniska.

W komunikacie przekazano również, że w przypadku inwestycji kolejowych, największe nakłady do końca 2025 r. będą związane z realizacją projektów w ramach tzw. "linii Y".

"Na odcinku Warszawa – Łódź planowane jest nabywanie nieruchomości, opracowanie projektu budowlanego wraz z uzgodnieniami oraz pracami przygotowawczymi. Finansowaniem objęte zostaną również prace projektowe, zakup nieruchomości oraz roboty budowlane dotyczące węzła kolejowego CPK i tunelu kolei dużych prędkości w Łodzi. Przyznane środki pozwolą ponadto na realizację prac projektowych i nabycie nieruchomości na odcinku Łódź – Wrocław, a także opracowanie projektu budowlanego wraz z uzgodnieniami dla odcinka linii kolejowej Sieradz – Poznań" - napisał resort.

CPK to spółka Skarbu Państwa, powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. to 131,7 mld zł. (PAP)

bpk/ pif/ pad/ malk/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony