Studenci Politechniki Warszawskiej zaprojektowali stację dokująco-ładującą dla drona

Wizualizacja stacji dokująco-ładującej drona (fot. Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa PW)

W ramach założonego przez naukowców z Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej spin-off’u GKP Aero, realizowany jest projekt naukowo-badawczy finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach konkursu Szybka ścieżka – „OZE w transporcie”.

Tematyka projektu skoncentrowana wokół opracowania innowacyjnej stacji dokująco-ładującej dla bezzałogowych statków powietrznych (BSP) wykorzystującej odnawialne źródła energii wpisuje się w aktualne trendy rozwoju systemów bezzałogowych oraz ich autonomicznej pracy.

Głównym celem projektu jest opracowanie autonomicznego systemu monitorowania obszarów leśnych oraz rolnych wraz ze stacją dokująco-ładującą dla BSP. Rozwiązanie to ma umożliwić wykonywanie długotrwałych i powtarzających się misji. Kluczowym elementem stacji umożliwiającej dokowanie i ładowanie BSP będzie system paneli fotowoltaicznych – zasilających całą stację oraz BSP.

W rezultacie ma powstać samowystarczalna energetycznie stacja, której konstrukcja ma być odporna na różne warunki atmosferyczne, aby prace z dronem mogły być realizowane przez większość miesięcy w roku. Dodatkowo, cały system ma być sterowany za pomocą aplikacji optymalizującej trajektorię BSP oraz umożliwiającej planowanie i podgląd realizowanych misji oraz rejestrację danych z kamer.

Rozwiązanie to znacząco usprawni pracę służb leśnych czy rolników zapewniając im narzędzie do monitorowania wybranych obszarów, często znacznie od siebie oddalonych. Praca systemu nastawiona na pracę ciągłą redukuje również zaangażowanie operatorów do roli nadzorcy systemu oraz analizy danych.

Źródło: MEiL
comments powered by Disqus