Przejdź do treści
Źródło artykułu

62 Samolotowe Mistrzostwa Polski Seniorów i 28 SMP Juniorów w Rudnikach rozegrane

W dniach 23 i 24 sierpnia niebo nad Częstochową stało się areną zmagań najlepszych pilotów w Polsce. W ciągu tych dwóch dni rozegrano 62 Samolotowe Mistrzostwa Polski Seniorów i 28 SMP Juniorów. Organizator zawodów Aeroklub Częstochowski, przy współpracy Aeroklubu Polskiego, przeprowadził dwie konkurencje nawigacyjne i 3 lądowania precyzyjne. Do rywalizacji przystąpiło 27 pilotów.

Precyzyjna Trasa zawodnicza polega na obleceniu jednogodzinnej trasy nawigacyjnej, odnalezieniu do dwudziestu pięciu obiektów oraz utrzymania dwu sekundowej tolerancji czasowej, która jest wyrywkowo sprawdzana przez sędziów dwadzieścia kilka razy podczas jej trwania.

I Trasa i Lądowania

W pierwszy dzień rywalizacji, zawodnicy musieli się zmierzyć z trasą nawigacyjną przygotowaną przez route planera Krzysztofa Borkowskiego, który poprowadził 8 odcinków na północ od lotniska. Do znalezienia było 19 obiektów (10 zdjęć oraz 9 znaków) i choć wydawało się, że trasa będzie łatwa i przyjemna to jednak przysporzyła trochę problemów. Najlepiej poleciał Michał Wieczorek uzyskując 39 punktów karnych, tym samym zdobywając ponad dwukrotnie mniej punktów niż drugi Marcin Skalik z wynikiem 102 pkt. Trzecim najlepszym pilotem okazał się Michał Bartler 140 pkt, a Bolesław Radomski czwartym, osiągając 156 punkty karne. Piątkę zamknął Marcin Chrząszcz z 165 pkt.

Organizatorzy o godzinie 17.00 ogłosili start następnej konkurencji. Rozegrano 3 lądowania (jedno normalne, drugie bez gazu i trzecie bez gazu i bez klap) w spokojnych wieczornych warunkach, w których nie było mowy o termice czy silnym wietrze. Tak sprzyjająca pogoda do lądowań powodowała, że zawodnicy nie popełniali błędów i lądowali bardzo równo. Pięknym wynikiem pochwalił się Marcin Skalik uzyskując zaledwie 18pkt karnych dzięki czemu zbliżył się do Michała Wieczorka w klasyfikacji generalnej. Drugim najlepiej lądującym był Jerzy Markiewicz (aktualny Mistrz Świata lądowań precyzyjnych) z wynikiem 23 pkt karne. Podium zamknął Marcin Chrząszcz z 32 punktami karnymi, co pozwoliło mu wyprzedzić w klasyfikacji po dwóch konkurencjach Bolesława Radomskiego i Michała Bartlera.

Trzecia konkurencja

Drugi dzień zapowiadał się niezwykle ciekawe. Pozycja Michała Wieczorka na pierwszym miejscu wydawała się nie zagrożona, ponieważ miał 40 pkt przewagi nad drugim zawodnikiem Marcinem Skalikiem, który miał z kolei przewagę ponad 60pkt nad kolejnym zawodnikiem Marcinem Chrząszczem. Między 3cim, a 5tym miejscem różnice punktowe były bardzo niewielkie i druga konkurencja na pewno spowoduje przetasowania między tymi pilotami, którzy spodziewali się po route planerze najciekawszych sztuczek. Tak też się stało, ponieważ punkty zwrotne były dużo trudniejsze. Jednym z nich było skrzyżowanie strumyczka z drogą polną ukryte w środku lasu, które było bardzo ciężkie do identyfikacji i wielu pilotów nie mogło na nie trafić! Dodatkowo Krzysztof Borkowski zaplanował odcinki przez długie obszary leśne, co skutecznie utrudniało nawigację. Trasy godne Mistrzostw Polski! Świetnie poradził sobie z tym zadaniem Michał Wieczorek zdobywając 101 pkt karnych, tym samym umacniając swą pozycję! Konkurencję najlepiej poleciał Krzysztof Skrętowicz za 86 pkt karnych, klasyfikując się na ósmej pozycji w klasyfikacji generalnej. Marcin Skalik popełnił fatalny błąd obliczając źle trasę przed lotem. Otrzymał w sumie aż 227pkt karnych, co przekreśliło jego szanse na podium i uplasowało go ostatecznie na 5 pozycji. Dobrym rezultatem pochwalił się Marcin Chrząszcz, który przywiózł 116 pkt karnych zabezpieczając sobie tym samym przewagę nad Michałem Bartlerem (127 pkt) i Bolesławem Radomskim (128pkt).

Podsumowanie

Od samego początku zawody zdominował aktualny Mistrz Świata Michał Wieczorek z Aeroklubu Krakowskiego, zostając tym samym Mistrzem Polski. Drugi najlepszy wynik uzyskał Marcin Chrząszcz z Aeroklubu Wrocławskiego, a podium zamknął Bolesław Radomski z Aeroklubu Toruńskiego.

W klasyfikacji Juniorów najlepszym pilotem został Patryk Gąsior z PWSZ Chełm. Konrad Partyka z Aeroklubu Lubelskiego został Wicemistrzem. II Wicemistrzem został Jan Kobus z Aeroklubu Częstochowskiego.

Tytuł Mistrz Polski lądowań zdobył Marcin Skalik w kategorii seniorów, natomiast w klasyfikacji juniorów najlepszym okazał się Jan Kobus.

Serdeczne podziękowania należą się dyrektorowi Aeroklubowi Częstochowskiemu, Pani Małgorzacie Olczyk za organizację zawodów, Krzysztofowi Borkowskiemu za przygotowanie tras na świetnym poziomie, Robertowi Kielarowi, Stanisławowi Cieślakowi oraz wszystkim sędziom i pomocnikom, którzy sprawili, że ta impreza się udała!

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony