Przejdź do treści
Projekt hali odlototów w Modlinie, APA Kuryłowicz&Associates
Źródło artykułu

Rusza budowa lotniska w Modlinie

8 października na płytę lotniska w Modlinie wjechały maszyny budowlane. Pierwszy etap prac obejmie przebudowę istniejącego pasa startowego. Kolejny – budowę terminala, hangarów i budynków obsługi lotniska. Modlin przyjmie pierwsze samoloty jeszcze w II kwartale 2012 r., czyli przed Euro 2012. Już w 2013 roku, według szacunków, może obsłużyć aż 1,8 mln pasażerów.

– Rozpoczynamy dzisiaj jedną z najważniejszych dla Mazowsza inwestycji. Lotnisko w Modlinie jest po prostu skazane na sukces. Po pierwsze dlatego, że Warszawie i całemu województwu potrzebne jest drugie lotnisko, po drugie Modlin to bardzo dobra lokalizacja, a po trzecie wykorzystana zostanie istniejąca infrastruktura dawnego lotniska wojskowego – podkreślił Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik.

Spółka w zeszłym roku uzyskała wszelkie niezbędne pozwolenia umożliwiające ogłoszenie przetargów na roboty budowlane: decyzję środowiskową, decyzję lokalizacyjną i w końcu – pozwolenie na budowę. Od tego momentu prowadzone były prace przygotowawcze oraz postępowania przetargowe. Szukano także dodatkowych źródeł finansowania.

Zakres prac jest szeroki. Obejmie zarówno modernizację istniejącej infrastruktury wojskowego lotniska, jak i nowe inwestycje – niezbędne do uruchomienia nowoczesnego lotniska pasażerskiego. Zmodernizowanych będzie 2,5 km dróg startowych. Wyremontowane zostaną płyty postojowe i drogi kołowania.

Wizytówką lotniska będzie nowoczesny terminal pasażerski. Dwukondygnacyjny budynek powstanie według projektu Autorskiej Pracowni Architektury Kuryłowicz & Associates Sp. z o.o. Terminal będzie miał powierzchnię użytkową 13 380 m2. Jego czytelny układ wewnętrzny zapewni proste i szybkie poruszanie się pasażerów. Architektura budynku pozwala na dostawienie do niego kolejnych modułów, w razie potrzeby rozbudowania obiektu. Wewnętrzne podziały stref zapewnią pełną separację podróżnych przylatujących i odlatujących. Będzie istniała możliwość jednoczesnej odprawy czterech samolotów. 

Dodatkowo na potrzeby lotniska zaadoptowane zostaną trzy istniejące już budynki. Znajdą się w nich m.in.: biuro służb Straży Granicznej i Służby Celnej, siedziba Służby Ochrony Lotniska, siedziba dyrekcji portu i centrum łączności oraz magazyny. Zaadaptowany zostanie także budynek hangaru.

Do tej pory spółka zawarła już cztery umowy z wykonawcami. Są to m.in. umowa dotycząca pełnienia funkcji inwestora zastępczego (BUD-INVENT Sp. z o.o.), umowa na budowę części lotniczej (ERBUD S.A.), umowa na wykonanie sieci telekomunikacyjnych na terenie lotniska (Konsorcjum firm: ELEKTROMONT S.A. oraz Przedsiębiorstwo Budownictwa Technicznego „TEL” Sp. z o.o.) oraz umowa na budowę i remont budynków na terenie lotniska (Konsorcjum firm: Warmińskie Przedsiębiorstwo Budowlane S.A. oraz SPRINT Sp. z o.o.).W najbliższym czasie spółka sfinalizuje kolejne kontrakty. Będą one dotyczyły m.in. prac budowlanych przy terminalu pasażerskim, budowy dróg i parkingów oraz wykonania sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.

Harmonogram prac zakłada zakończenie wszystkich robót budowlanych w II kwartale 2012 r. Pozwoli to na przyjęcie pierwszych pasażerów jeszcze przed Euro 2012. W pierwszej kolejności zakończona zostanie budowa i remont budynków lotniskowych – IV kwartał 2011 r., następnie budowa terminala – I kwartał 2012 r., a w II kwartale 2012 r. – budowa części lotniczej.

Koszt całej inwestycji w Modlinie to ok. 400 mln zł. Samorządowi województwa udało się wynegocjować na budowę lotniska dofinansowanie unijne w wysokości 76 mln zł – inwestycja została wpisana na listę projektów kluczowych RPO WM.

Lotnisko będzie dobrze skomunikowane z Warszawą. Pasażerowie dostaną się na nie pociągiem, autobusem lub samochodem. Zarząd Województwa Mazowieckiego zadecydował, że na terenie lotniska wybudowana zostanie podziemna stacja kolejowa. Wybranie lepszego, ale i droższego wariantu było możliwe dzięki wynegocjowaniu przez zarząd województwa dodatkowego dofinansowania unijnego. Orientacyjny koszt całej inwestycji to ok. 250 mln zł. 102 mln zł zgodnie z aktualizacją listy projektów kluczowych, będą pochodzić z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kolejne wsparcie unijne na skomunikowanie lotniska z Warszawą pochodzić będzie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – 168 mln zł zostanie przeznaczonych na dofinansowanie zakupu 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz modernizację bocznicy i budowę stacji kolejowej w Modlinie.

Udziałowcami spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa – Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego – 38,572 proc., Województwo Mazowieckie – 34,024 proc., Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze – 25,743 proc. oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki – 1,661 proc.

W ubiegłym roku udziałowiec spółki – Samorząd Województwa Mazowieckiego przekazał także ponad 50 mln zł, w ramach podniesienia kapitału zakładowego spółki. W ten sposób wywiązał się ze swoich dotychczasowych zobowiązań finansowych wobec spółki.). Ze środków Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” (zarządca Lotniska Chopina w Warszawie) sfinansowane zostały m.in. opracowania studialne i większość dokumentacji biznesowej, projektowej i technicznej niezbędnej do rozpoczęcia inwestycji. Agencja Mienia Wojskowego wniosła do spółki aportem teren o powierzchni ponad 300 hektarów wraz ze zlokalizowaną na nim podstawową infrastrukturą lotniskową (w tym: drogę startową, drogi kołowania, płaszczyzny postoju samolotów), niezbędną do funkcjonowania lotniska. Łączna wartość wniesionych przez AMW nieruchomości wyceniona została na blisko 52 mln zł.

Czytaj całość na stronie: www.mazovia.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony