Lotnictwo 9/2019 już w sprzedaży
"Lotnictwo" 9/2019 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W numerze polecamy:
PZL W-3 Sokół – 30 lat na straży Bałtyku
Lotnictwo morskie jest jednym z głównych filarów zabezpieczenia akwenów morskich i linii brzegowej. Nie inaczej jest w przypadku Morza Bałtyckiego, które ze względu na swój zamknięty charakter i specyficzne warunki naturalne potrzebuje różnorodnych statków powietrznych. Jednym z czterech zadań przypisanych Marynarce Wojennej RP jest transport lotniczy, loty łącznikowe oraz szeroko rozumiane ratownictwo morskie. W tę doktrynę idealnie wpisała się rodzima konstrukcja w postaci śmigłowca W-3 Sokół, który od 30 lat pełni służbę nad polskim morzem.
Wenezuelskie F-16
Wenezuela jest obecnie jedynym państwem wrogim Stanom Zjednoczonym, które używa samolotów bojowych F-16 Fighting Falcon. Jej siły powietrzne osiągnęły na maszynach tego typu co najmniej kilkanaście zwycięstw powietrznych, które zostały uzyskane podczas próby wojskowego przewrotu w 1992 roku, a w ostatnich latach podczas zwalczania przemytu narkotyków.
W 1982 roku Wenezuela stała się pierwszym krajem Ameryki Łacińskiej, który otrzymał zezwolenie na zakup myśliwców F-16. Była to wówczas bardzo nowoczesna konstrukcja, przyjęta do służby przez USAF zaledwie cztery lata wcześniej.
Siły Powietrzne Tajlandii
Historia tajlandzkiego lotnictwa sięga 1911 roku. Dwa lata później kupiono we Francji osiem pierwszych samolotów, a trzech oficerów uzyskało licencje pilota. Od tamtej pory Siły Powietrzne Tajlandii przeszły długą drogę. Obecnie służy w nich około 45 tys. osób. Wyposażenie obejmuje ponad 300 samolotów, śmigłowców i bezzałogowych statków powietrznych (BSP) aż 26 typów produkcji: amerykańskiej, szwedzkiej, niemieckiej, francuskiej, rosyjskiej, nowozelandzkiej, szwajcarskiej, austriackiej, czeskiej, południowokoreańskiej, włoskiej, izraelskiej i tajlandzkiej.
Radzieckie samoloty myśliwsko-szturmowe pionowego i krótkiego startu i lądowania Jakowlew Jak-36 i Jak-38 – monografia, cz. II
Samolot Jak-38, będący wersją seryjną samolotu Jak-36M, choć dysponował stosunkowo ograniczonymi możliwościami bojowymi, okrzyknięty „radzieckim Harrierem” stał się symbolem radzieckiego lotnictwa morskiego ostatnich kilkunastu lat zimnej wojny.
Douglas A-26 (B-26) Invader – monografia, cz. III
W odróżnieniu od wielu innych typów amerykańskich samolotów, podczas drugiej wojny światowej Invadery nie zostały przekazane żadnemu sojusznikowi w ramach Lend-Lease Act (poza dwoma egzemplarzami testowanymi przez Brytyjczyków). Dopiero od końca lat 40. Samoloty B-26 zaczęły trafiać do różnych krajów na całym świecie w ramach amerykańskich programów pomocy wojskowej Mutual Defense Assistance Program (MDAP) i Military Assistance Program (MAP). Kilka innych krajów weszło w ich posiadanie na własną rękę. W sumie 19 krajów z Europy, Azji, Afryki i obu Ameryk używało łącznie około 450 egzemplarzy B-26. W niektórych krajach Invadery pozostały w służbie aż do drugiej połowy lat 70., a w Hondurasie nawet do początku lat 80.
A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Wiadomości z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• WZL Nr 4 S.A. zwiększają kompetencje w zakresie remontu silników samolotów F-16
• Jak nauczyliśmy Sokoła pływać – wywiad z kontradmirałem pilotem Zbigniewem Smolarkiem w 30. rocznicę wprowadzenia śmigłowca W-3 Sokół do służby w lotnictwie Marynarki Wojennej RP.
• Ćwiczenie Rapid Forge 2019 - F-35 Lightning II odwiedzają Polskę
• Pokazy LOTOS Gdynia Aerobaltic 2019
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 9/2019 na stronie: www.magnum-x.pl
Komentarze