Przejdź do treści
Lotnictwo 9/2018
Źródło artykułu

Lotnictwo 9/2018 już w sprzedaży

Wrześniowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Polskie MiG-i-29
MiG-29 to samolot legenda. Choć od pierwszego lotu prototypu minęło już 41 lat, konstrukcja ta nadal budzi uznanie i szacunek pilotów, respekt potencjalnych przeciwników oraz zachwyt miłośników lotnictwa. Era tego „samolotu-żołnierza” zaczyna jednak dobiegać końca. Z ogółem 31 państw użytkujących MiG-i-29 obecnie tylko kilkanaście wykorzystuje je do obrony własnych granic. Wśród nich znajdują się trzy kraje będące członkiem Sojuszu Północnoatlantyckiego – Słowacja, Bułgaria i Polska. Na łamach niniejszego opracowania przedstawimy historię tej maszyny w naszym kraju.

Siły Powietrzne Arabii Saudyjskiej
Królewskie Saudyjskie Siły Powietrzne są jednymi z największych i najlepiej wyposażonych w regionie Bliskiego Wschodu. W ciągu minionych 30 lat ich charakter zmienił się z wyłącznie defensywnego na znacznie bardziej ofensywny. Wśród kilkuset posiadanych statków powietrznych są nowoczesne samoloty bojowe Eurofighter Typhoon i Boeing F-15SA oraz szkolno-treningowe Pilatus PC-21 i BAE Systems Hawk Mk 165. Od kilku lat saudyjskie lotnictwo zaangażowane jest w walkę z tzw. państwem islamskim w Syrii i wspieranymi przez Iran rebeliantami Huti w Jemenie.

Gorące niebo nad Donbasem
Władysław Wołoszyn podczas kariery wojskowej służył w jedynej jednostce lotniczej Sił Powietrznych Ukraińskich Sił Zbrojnych latającej na samolotach szturmowych Su-25 – 299. brTA bazującej na lotnisku Kulbakino w Mikołajowie. Był jednym z niewielu wysoko wykwalifikowanych i zdeterminowanych pilotów Su-25, którzy latali bojowo nad Donbasem od początku operacji antyterrorystycznej w maju 2014 r., a także bezpośrednim uczestnikiem trzech lotów bojowych, podczas których ukraińskie lotnictwo straciło wszystkie cztery utracone w czasie konfliktu samoloty Su-25.

M-346FA. Bojowy Master
Samolot Alenia Aermacchi (obecnie Leonardo Aircraft) M-346 Master jest nowoczesną odrzutową maszyną szkolenia zaawansowanego, używaną przez siły powietrzne Polski, Włoch, Izraela i Singapuru. Najnowszą wersją Mastera jest odmiana bojowa M-346FA (Fighter-Attack), która pod względem charakterystyk i osiągów przewyższa bojowe maszyny turbośmigłowe, a w niektórych zadaniach nie ustępuje nawet naddźwiękowym konkurentom.

Jakowlew Jak-23
Poważnym krokiem naprzód w rozwoju radzieckiego lotnictwa odrzutowego był zakup w Wielkiej Brytanii silników ze sprężarką odśrodkową, które dostosowano do produkcji w ZSRR. Jednym z pierwszych samolotów w nie wyposażonych był opracowany w biurze konstrukcyjnym Jakowlewa myśliwiec Jak-23. Choć produkowany w stosunkowo niewielkiej liczbie egzemplarzy, Jak-23 zapisał się na trwałe również w historii lotnictwa polskiego, ponieważ do naszego kraju trafił niemal co trzeci samolot tego typu.

Z szachownica na dnie. Polskie lotnictwo morskie we wrześniu 1939 roku
W przededniu działań wojennych Morski Dywizjon Lotniczy (MDLot.) w Pucku stracił w wypadkach kilka egzemplarzy sprzętu latającego. W kwietniu 1939 roku koło Swarzewa przy wykonywaniu skrętu na wysokości około 300 m, wpadłszy w korkociąg, rozbił się tuż przy drodze z Pucka do Swarzewa wodnosamolot R-XIII ter/hydro pilotowany przez mata pil. Mariana Tomsię, który podobnie jak lecący w drugiej kabinie mat pil. Leon Babul uratował się na spadochronie. Nocą 19 maja ok. godz. 23.00 rozbiciu uległ inny R-XIII, na kołach którego załoga (bosmat pil. Aleksander Ostrowski i bosmat mech. strz. sam. Jan Karny) wracała z nocnych ćwiczeń na lotnisko w Rumi.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Nowe kontrakty Airbusa
• Letnie kontrakty Boeinga
• Małopolski Piknik Lotniczy
• Mazury AirShow 2018
• Farnborough International Airshow 2018
• NATO Tiger Meet
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem wrześniowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony