Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo 9/2017 już w sprzedaży

Wrześniowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Modernizacja Sił Powietrznych 2001–2017
W powszechnej opinii modernizacja polskich Sił Powietrznych prowadzona w ostatnich kilkunastu latach obejmowała jedynie zakup nowych typów samolotów. Obok tego prowadzono jednak szereg innych programów inwestycyjnych, dotyczących modernizacji maszyn już używanych, jak również zakupu uzbrojenia lotniczego oraz symulatorów. Niniejszy artykuł ma na celu ukazanie jak skomplikowanym i długotrwałym procesem jest pozyskiwanie i utrzymanie w sprawności sprzętu dla lotnictwa wojskowego.

F-16V Viper
Od chwili oblotu prototypu F-16 w 1974 roku minęły 43 lata. Do tej pory wyprodukowano nieco ponad 4500 egzemplarzy tego myśliwca (z tego wciąż lata około 3200 szt.) i choć popyt na nie w ostatnich czasach znacząco się zmniejszył, produkcja w ciągu kilku najbliższych lat będzie kontynuowana. Wciąż są bowiem kraje, dla których F-16 pozostaje wartościowym samolotem bojowym w niewygórowanej cenie, i to dla nich Lockheed Martin przygotował nową wersję swojego sztandarowego myśliwca wielozadaniowego. Maszyna została wzbogacona o elementy systemów opracowanych dla samolotów 5. generacji, takich jak stacja radiolokacyjna i środki wymiany danych. Mimo szerokiego zastosowania zaawansowanych technologii cena nowego F-16V, wynosząca około ok. 60 mln USD,  stanowi zaledwie połowę kosztu zakupu egzemplarza awangardowego i wciąż nieco kontrowersyjnego F-35A. Co istotne, F-16V to nie tylko propozycja dostawy nowo wybudowanych maszyn, lecz także program modernizacji istniejących samolotów F-16C/D do wyższego standardu.

Pięć lat Dreamlinerów w PLL LOT
W grudniu minie pięć lat, od kiedy Boeing 787-8 wykonał pierwszy rejs rozkładowy w malowaniu PLL LOT. Osiem zakupionych samolotów tego modelu spędziło od tamtej pory w powietrzu blisko 115 tysięcy godzin. Ale Dreamliner, promowany jako najnowocześniejszy liniowiec świata i wzbudzający entuzjazm miłośników lotnictwa, nie uniknął również krytyki związanej ze skłonnością do licznych awarii.

Gniazdo włoskich Masterów. Zaawansowane szkolenie lotnicze na T-346A w Decimomannu
Kursy walki powietrznej i  zwalczania celów naziemnych są częścią szkolenia, które odbywa się w ramach  należącego do Włoskich Sił Powietrznych (AMI, Aeronautica Militare Italiana) 212. Eskadry. Jednostka obecnie jest wyposażona w samoloty szkolne Leonardo T-346A Master. Aby pogłębić wiedzę na temat jej działalności, zaproszono nas do bazy w Decimomannu na Sardynii podczas jednego z pierwszych przebazowań jednostki z nowymi samolotami.

40. brTA. Obrońcy ukraińskiej stolicy
Jedną z najlepiej ukompletowanych i prawdopodobnie najlepszą jednostką samolotów MiG-29 w Siłach Powietrznych Ukraińskich Sił Zbrojnych  jest 40. Brygada Lotnictwa Taktycznego. Nie jest to zaskoczenie, ponieważ od 24 lat na barkach tej jednostki spoczywa zadanie obrony nieba nad stolicą Ukrainy, Kijowem.
Bazą macierzystą 40. brTA jest lotnisko Wasilków, znajduje się zaledwie 19 km od granicy miasta i mniej niż 29 km od kijowskiego centrum. Zasłużona opinia o 40. brTA jako jednej z czołowych jednostek lotniczych w Siłach Zbrojnych Ukrainy została potwierdzona w całej rozciągłości wiosną 2014 r., kiedy to Ukraina została zmuszona do zmobilizowania wszystkich jednostek ZSU, aby uniknąć ewentualnego bezpośredniego ataku ze strony Federacji Rosyjskiej.

Su-30MKK/MK2. Myśliwiec wielozadaniowy z Komsomolska nad Amurem. Cz. III –  wyposażenie pokładowe, uzbrojenie, wersje rozwojowe i konkurencyjne
W trzeciej części monografii samolotu wielozadaniowego Su-30MKK/MK2 przestawiamy szczegółowy opis jego wyposażenia pokładowego i uzbrojenia, próby skopiowania rosyjskiej maszyny w ChRL, a także wersje konkurencyjne względem rozwiązań KnAAPO opracowane przez zakłady IAPO w Irkucku wraz z kulisami rywalizacji obu przedsiębiorstw.

Program GUN VAL. Młot na MiG-i z niemieckiego strychu
W czasie toczonych podczas wojny koreańskiej bitew powietrznych nad tzw. aleją MiG-ów okazało się, że uzbrojenie myśliwców USAF składające się z wielkokalibrowych kaemów jest zbyt słabe. Aby zaradzić problemowi, Siły Powietrzne uruchomiły program Gun Val, który doprowadził do wdrożenia do produkcji działka M39.

SAAB 17 – monografia
SAAB 17 został opracowany na przełomie lat 30. i 40. jako samolot rozpoznawczy i bombowy nurkujący. Był pierwszym szwedzkim samolotem o całkowicie metalowej półskorupowej konstrukcji. Szwedzkie lotnictwo używało SAAB-ów 17 do końca lat 40. Potem przez kilka lat 19 egz. wykorzystywanych było do holowania celów powietrznych (także w Austrii i Finlandii). Najdłużej – do 1968 r. – samoloty tego typu służyły w siłach powietrznych Etiopii.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Aktualności kosmiczne
• Mazury AirShow 2017

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem wrześniowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony