Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo 6/2018 już w sprzedaży

Czerwcowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

ILA Berlin 2018
Tegoroczny salon lotniczy i kosmonautyczny ILA (niem. Internationale Luft- und Raumfahrtausstellung; ang. Innovation and Leadership in Aerospace), który odbył się w dniach 25–29 kwietnia br. na berlińskim lotnisku Schönefeld, zdominowany był przez rywalizację firm lotniczych o intratne zamówienia niemieckiego ministerstwa obrony na następcę samolotów uderzeniowych Tornado oraz ciężkich śmigłowców transportowych CH-53G. W artykule wybrane aspekty berlińskiego salonu.

F-35 Lightning II. Realizacja programu Joint Strike Fighter w 2017 i pierwszych miesiącach 2018 roku. Cz. II – Użytkownicy
Siły powietrzne państw będących partnerami programu wielozadaniowego samolotu bojowego piątej generacji F-35 odbierają obecnie kolejne maszyny, z których formują pierwsze jednostki operacyjne. Do grona użytkowników F-35 wkrótce mogą dołączyć kolejne państwa – obecnie wymienia się najczęściej Singapur i Tajwan, nazwa Lightning II pojawia się także w kontekście wyboru nowych samolotów bojowych dla Niemiec i Singapuru.

Su-20/22 spod znaku biało-czerwonej szachownicy. Supertechnika w lotnictwie polskim
Po 44 latach użytkowania w służbie Sił Powietrznych RP samolotów rodziny Su-17 w liczbie 27 maszyn w wersji Su-20 oraz 110 w wersji Su-22, w służbie pozostało jedynie 18 samolotów typu Su-22, które lata świetności mają już za sobą. Pomimo sędziwego wieku samoloty nadal spełniają podstawową rolę w narodowym systemie obronnym, obejmującą zadania szkoleniowe, rozpoznawcze oraz uderzeniowe i wsparcia na współczesnym polu walki. Co więcej, na początku 2014 roku w MON RP podjęto decyzję o drobnej modernizacji połączonej z remontem weryfikacyjnym 18 ostatnich maszyn, co pozwoli użytkować samoloty Suchoja przez kolejną dekadę. Zgrupowane obecnie w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie stanowią uzupełnienie wielozadaniowych F-16 Jastrząb oraz myśliwskich MiG-29.

Aviazione Navale – lotnictwo morskie Włoch
Włoskie lotnictwo morskie, powszechniej znane pod nazwą Aviazione Navale, liczy sobie już 105 lat. Obecnie stanowi jeden z głównych środków służących bezpośredniej ochronie floty wojennej, a także jest niezbędnym elementem do zwiększenia zasięgu oddziaływania jej okrętów i projekcji siły, zarówno na obszarach morskich, jak i na lądzie.
Już w 1910 r. oficer marynarki wojennej STV Mario Calderara jako pierwszy we Włoszech uzyskał uprawnienia pilota, stając się prawdziwym pionierem lotnictwa morskiego. Trudną sztukę latania włoski pilot opanował pod okiem słynnych braci Wright.

Nowa zimna wojna nad Bałtykiem
W okresie ostatnich pięciu lat obserwujemy znaczny wzrost aktywności rosyjskiego lotnictwa wojskowego w rejonie Morza Bałtyckiego. Coraz częściej dochodzi do prowokacji ze strony pilotów ze wschodu, a incydenty w powietrzu z udziałem zarówno samolotów wojskowych NATO, jak i cywilnych wykonujących loty rejsowe osiągnęły niespotykaną dotąd skalę. Zaistniała sytuacja jest bardziej złożona, niż mogłoby się to wydawać. Z jednej strony problemem są coraz bardziej agresywne działania pilotów rosyjskich wykonujących swoje zadania w międzynarodowej przestrzeni powietrznej, którzy w większości przypadków operują z wyłączonymi transponderami bez łączności radiowej z cywilną kontrolą lotów. Z drugiej strony wzrost aktywności wojsk Sojuszu Północnoatlantyckiego (głównie lotnictwa) w rejonie wschodniej flanki NATO i Państw Bałtyckich. Wypadkową wyżej wymienionych działań są incydenty w powietrzu, do których dochodzi niemal codziennie w różnych rejonach Morza Bałtyckiego, będących próbą wywarcia politycznych nacisków obu stron na zmianę planów organizacyjnych i ograniczenia liczebności wojsk w tej części Europy.

Lotnictwo ukraińskie w walce o niepodległość w latach 1917–1920. Cz. II – Lotnictwo ZUNR
Zachodnioukraińska Republika Ludowa (ZURN) powstała de facto 1 listopada 1918 roku, a oficjalnie jako państwo proklamowana została 13 listopada. Od pierwszych dni istnienia prowadziła walkę zbrojną przeciwko Polakom o Galicję. Siły zbrojne ZURN, czyli Armia Galicyjska, były organizowane od stycznia 1919 roku i łącznie obejmowały trzy korpusy po cztery brygady piechoty oraz jednostki rodzajów wojsk, w tym lotnictwa.

Tajwańskie U-2 w działaniach rozpoznawczych nad ChRL
W latach 60. XX wieku samoloty rozpoznawcze U-2 z tajwańskimi pilotami za sterami dokonywały ryzykownych lotów szpiegowskich nad terytorium Chińskiej Republiki Ludowej. Działania te nie pozostały bez reakcji chińskiego systemu obrony przeciwlotniczej, którego ofiarą padło pięć tajwańskich maszyn.
Z uwagi wyparcie od 1949 r. w wyniku wojny domowej siły chińskich nacjonalistów z kontynentalnej części kraju na wyspę Tajwan i całkowite zamknięcie się komunistycznych Chin na wpływy państw Zachodu, te ostatnie utraciły wgląd w sytuację na kontynencie poprzez wywiad agenturalny. Od tej pory zwiad lotniczy okazał się najlepszą, a często jedyną drogą na pozyskanie wartościowych informacji.

Grumman F9F (F-9) Cougar – monografia
Cougar był wersją rozwojową Panthera ze skośnymi skrzydłami i skośnym usterzeniem poziomym. Jego rozwój zainicjowano krótko po wybuchu wojny w Korei. Produkcja Cougarów trwała do końca 1959 r., a ostatnie egzemplarze wykorzystano operacyjnie jeszcze podczas wojny w Wietnamie w drugiej połowie lat 60. Cougar był pierwszym produkowanym seryjnie samolotem firmy Grumman ze skośnymi skrzydłami i jednym z najdłużej eksploatowanych samolotów US Navy skonstruowanych na początku lat 50.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Su-17 w krajach byłego ZSRR
• Reorganizacja rosyjskich formacji lotniczych w obwodzie kaliningradzkim
• Spełnij swoje marzenia o lataniu: symulator lotu X-Plane 11
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem czerwcowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony