Przejdź do treści
Lotnictwo 5/2021
Źródło artykułu

Lotnictwo 5/2021 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 5/2021 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Modernizacja Lotnictwa Policji
Modernizacja parku lotniczego służb ratunkowych i porządku publicznego przebiega w Polsce w różny sposób. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe już od dłuższego czasu może korzystać ze zmodernizowanej, ustandaryzowanej i rozbudowywanej floty nowoczesnych śmigłowców. Z mniejszym rozgłosem i drobniejszymi krokami realizowana była w ostatnich latach modernizacja lotnictwa Straży Granicznej. Na tym tle zdecydowanie gorzej do niedawna wyglądały procesy modernizacyjne Lotnictwa Policji. Jest to szczególnie widoczne, jeśli wziąć pod uwagę skalę potrzeb i stan policyjnej floty, a także problemy, z jakimi musi się ona borykać.

Flota C-130 Hercules. Cz. I – użytkownicy w Amerykach i Europie
Zbudowany w liczbie ponad 2500 egzemplarzy C-130 od ponad sześćdziesięciu lat jest symbolem wojskowego samolotu transportowego. Mimo upływu lat Hercules wciąż cieszy się ogromną popularnością, a obecny portfel zamówień pozwoli na funkcjonowanie linii montażowej w Marietta co najmniej do końca bieżącej dekady. Maszyna jest obecnie używana przez siły powietrzne ponad 60 państw położonych na wszystkich kontynentach. Wśród nich znajdują się polskie Siły Powietrzne, które do użytkowników tej solidnej konstrukcji dołączyły w 2009 roku.

Samoloty rozpoznania operacyjno-strategicznego rodziny RC-135
Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych dysponują obecnie dwoma podstawowymi typami załogowych statków powietrznych przeznaczonych do operacyjno-strategicznego rozpoznania środków elektronicznych potencjalnych przeciwników, dzięki którym tworzony jest obraz sytuacji elektronicznej na obszarze operacyjnego zainteresowania. Kolejny typ jest przeznaczony do zwiadu optoelektronicznego, a inny do monitoringu radiacyjnego. Wszystkie te maszyny zostały zbudowane na bazie samolotów transportowych C-135B lub tankowców powietrznych, obu bazujących na płatowcach oznaczonych Boeing 717 i 739. Samoloty te są używane od lat 60. ub. wieku, ale ich stała modernizacja i doposażanie umożliwią eksploatację przez kolejne dwie dekady.

Indyjskie Siły Powietrzne. Cz. II
Indyjskie Siły Powietrzne mają około 1900 samolotów, śmigłowców i bezzałogowych statków powietrznych produkcji radzieckiej, rosyjskiej, francuskiej, brytyjskiej, szwajcarskiej, słoweńskiej, amerykańskiej, brazylijskiej, izraelskiej i indyjskiej (zarówno własnej, jak i licencyjnej). Wiele z nich to przestarzałe maszyny, mające ponad 30, 40 i więcej lat, ale są też zmodernizowane oraz zupełnie nowe, dopiero niedawno przyjęte do służby. Nawet tak wielka liczba i różnorodność statków powietrznych nie zaspokaja jednak wszystkich potrzeb operacyjnych IAF. W najbliższych latach można więc spodziewać się kolejnych zakupów, zwłaszcza że kilka programów zostało już zatwierdzonych do realizacji przez rząd.

Shenyang J-8 w pogoni za nowoczesnością. Chińsko-amerykański program „Peace Pearl”
Najbardziej znanym przypadkiem wojskowej współpracy USA i Chin w latach 80. była sprzedaż Pekinowi 24 śmigłowców transportowych Sikorsky S-70 Black Hawk. Podjęto również kilka innych wspólnych przedsięwzięć lotniczych, o których wiadomo znacznie mniej. Jednym nich był program Peace Pearl, czyli przeprowadzona w schyłkowym okresie zimnej wojny próba legalnej modernizacji chińskiego myśliwca o radzieckich korzeniach J-8II za pomocą zaawansowanej zachodniej awioniki, pochodzącej z amerykańskiego samolotu F-16.

Katastrofalny „Ramrod 16”. Pogrom Ventur nad Holandią
Celem jest elektrownia w północnej części Amsterdamu – usłyszały na wstępie odprawy załogi nowozelandzkiego 487. Squadronu, latające na bombowcach Lockheed Ventura, wczesnym popołudniem 3 maja 1943 roku. Prowadzący odprawę poinformowali je, że nalot jest częścią operacji „Ramrod 16”, w której weźmie udział wiele jednostek myśliwskich, stąd ewentualne straty może spowodować jedynie bardzo silna w Holandii artyleria przeciwlotnicza. Tego, że wróci tylko jedna Ventura, z pewnością nie przewidywał nikt z obecnych w sali.

Kawanishi N1K1-J Shiden. Cz. II
Samoloty myśliwskie N1K1-J Shiden zadebiutowały w boju jesienią 1944 roku, podczas odpierania nalotów lotnictwa US Navy na Formozę (Tajwan), by następnie uczestniczyć w obronie Filipin. W 1945 roku brały udział w działaniach nad Wyspami Japońskimi oraz uczestniczyły w bitwie o Okinawę.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
•  Wiadomości z kraju
•  Aktualności wojskowe
•  Aktualności cywilne
•  Sky Warden – nowa odsłona rolniczego AT-802
•  Bajkał – rosyjski następca Ana-2
•  Bell 407GXi – wybór Lotnictwa Policji

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 5/2021 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony