Lotnictwo 4/2021 już w sprzedaży

Lotnictwo 4/2021

"Lotnictwo" 4/2021 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

KAI KF-21 Boramae. Młody jastrząb z Korei
9 kwietnia w programie koreańskiego–indonezyjskiego myśliwca wielozadaniowego KF-X nastąpiło przełomowe wydarzenie. W zakładach KAI w Sacheon zaprezentowano ukończony pierwszy prototyp samolotu, który podczas uroczystej ceremonii otrzymał oficjalną nazwę KF-21 Boramae (młody jastrząb, używany do polowań).

Dostawy wojskowych statków powietrznych dla rosyjskich sił zbrojnych w 2020 roku
W 2020 roku do rosyjskich sił powietrznych (WWS, ros. Wozduszno-Wojennyje Siły) – podporządkowanych dowództwu sił powietrzno-kosmicznych (WKS, ros. Wojenno-Kosmiczeskie Siły), a także do lotnictwa morskiego marynarki wojennej (MA WMF, ros. Morskaja Awiacjia Wojenno-Morskowo Fłota) i jednostek centralnego podporządkowania krajowe przedsiębiorstwa sektora lotniczo-zbrojeniowego dostarczyły 34 nowe i 19 zmodernizowanych samolotów oraz około 50 nowych i zmodernizowanych śmigłowców. Jest to ponadtrzykrotnie mniej w stosunku do najlepszego 2014 roku, a zmniejszony poziom produkcji, obserwowany od kilku lat, nadal się utrzymuje. Poza tym w ubiegłym roku przekazano do eksploatacji w siłach powietrznych i flocie dwa systemy dużych bezzałogowców klasy operacyjnej i taktycznej, a zestawy małych dronów rozpoznawczych trafiły do wojsk lądowych (SW, ros. Suchoputnyje Wojska), wojsk rakietowych strategicznego przeznaczenia (RWSN, ros. Rakietnyje Wojska Strategiczeskowo Naznaczenia) i wojsk powietrznodesantowych (WDW, ros. Wozduszno-Diesantnyje Wojska).

F-16 Chilijskich Sił Powietrznych
Chilijskie Siły Powietrzne (Fuerza Aérea de Chile) nabyły łącznie 46 samolotów F-16 Fighting Falcon. Co ciekawe, najpierw w ramach programu Peace Puma zakupiono dziesięć fabrycznie nowych F-16C/D Block 50M. Kolejne maszyny, pozyskane w dwóch transzach po 18 egzemplarzy w ramach programów Peace Amstel i Peace Amstel II, to używane eksholenderskie zmodernizowane F-16 MLU, które poddawane zostały kolejnym ulepszeniom.

Użytkownicy BSP RQ-4 Global Hawk
Rozpoznawcze bezzałogowe statki powietrzne (BSP) Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk są wykorzystywane operacyjnie od 2001 roku, a patrolowe morskie MQ-4C Triton weszły do służby w 2018 roku. W tym czasie flota Global Hawków spędziła w powietrzu łącznie ponad 250 tys. godzin, wspierając operacje bojowe, stabilizacyjne i humanitarne na całym świecie. Ze względu na wysokie koszty zakupu i eksploatacji BSP rodziny RQ/MQ-4 znalazły niewielu nabywców poza Stanami Zjednoczonymi. Global Hawki zostały kupione przez Japonię, Koreę Południową, NATO i Niemcy, a Tritony tylko przez Australię.

Indyjskie Siły Powietrzne. Cz. I
Indie – często nazywane największą demokracją świata – stosownie do swoich ambicji narodowych oraz sytuacji w zakresie bezpieczeństwa w najbliższym otoczeniu mają jedne z największych sił powietrznych na świecie. Ich historia rozpoczęła się w 1932 roku od jednego klucza czterech dwupłatów. Podczas drugiej wojny światowej Indyjskie Siły Powietrzne walczyły w Birmie u boku RAF. W kolejnych dekadach były sukcesywnie rozbudowywane i modernizowane. Brały udział w kilku konfliktach zbrojnych i misjach zagranicznych. Głębokim cieniem na ich wizerunku kładą się jednak liczne katastrofy i incydenty lotnicze.

Pierwsze bitwy powietrzne nad Lipawą
Lipawa (niem. Libau, współcześnie Liepāja) położona w regionie kurlandzkim zachodniej Łotwy jest ważnym portem na Morzu Bałtyckim, a podczas II wojny światowej odgrywała szczególnie ważną rolę w 1944 i 1945 roku, kiedy front wschodni dotarł do krajów bałtyckich. W rezultacie radzieckie lotnictwo dokonało wielu nalotów, celem których był port, lotniska oraz wchodzące i wychodzące konwoje. Niemcy doceniali jej znaczenie – latem i jesienią 1944 roku bazę osłaniały z powietrza przede wszystkim elementy doświadczonych pułków Jagdgeschwader 51 „Mölders” i Jagdgeschwader 54 „Grünherz”. Oto w jaki sposób Luftwaffe ustanowiła i wzmacniała obronę powietrzną obszaru miasta, począwszy od zaledwie kilku samolotów do silnych formacji, które przeciwstawiły się rosnącym naciskom ze strony radzieckiego lotnictwa.

Lotnicze ucieczki z PRL w latach 1946–1957
Symbolem lotniczych ucieczek z PRL na Zachód doby lat 50. stało się brawurowe uprowadzenie samolotu myśliwskiego MiG-15 przez prymusa Szkoły Orląt w Dęblinie por. pil. Franciszka Jareckiego, który 5 marca 1953 roku wylądował na duńskiej wyspie Bornholm, dostarczając „imperialistycznym wrogom” pilotowaną przez siebie największą lotniczą tajemnicę doby trwającej wówczas wojny koreańskiej. Przypadków lotniczych ucieczek było jednak w tym okresie znacznie więcej. Te tyczące się wojskowych statków powietrznych były traktowane w PRL jako akty dezercji i karane wyrokami śmierci.

Kawanishi N1K1-J Shiden. Cz. I
N1K1-J Shiden, w kodzie alianckim znany jako George 11, został skonstruowany w 1942 roku z własnej inicjatywy firmy Kawanishi jako lądowy (kołowy) wariant wodnosamolotu myśliwskiego N1K1 Kyōfū. Mimo niższych niż zakładano osiągów Shiden został przyjęty do uzbrojenia lotnictwa Japońskiej Cesarskiej Marynarki Wojennej i latem 1943 roku rozpoczęto jego produkcję.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
•  Wiadomości z kraju
•  Aktualności wojskowe
•  Aktualności cywilne
•  Wojna dronów w Jemenie
•  Patrolowe dylematy Marineflieger
•  B-1B Lancer po raz pierwszy w Polsce
•  Eksport rosyjskich wojskowych statków powietrznych w 2020 roku

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 4/2021 na stronie: www.magnum-x.pl

Źródło: magnum-x.pl
comments powered by Disqus