Lotnictwo 3/2019 już w sprzedaży

Lotnictwo 3/2019

Marcowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Działania lotnicze nad Kaszmirem w lutym 2019 r.
Przed świtem 26 lutego 12 indyjskich myśliwców Mirage 2000H przeprowadziło nalot odwetowy na obozy islamskich terrorystów z ugrupowania Dżaisz-e-Mohammed, położone na terytorium kontrolowanej przez Pakistan części Kaszmiru. Ugrupowanie to przyjęło na siebie odpowiedzialność za przeprowadzony 14 lutego w Pulwama samobójczy zamach terrorystyczny na autobus, w którym zginęło 44 rekrutów indyjskiej policji. Na indyjskie działania następnego dnia odpowiedziało lotnictwo pakistańskie, usiłując przeprowadzić podobną akcję nad terytorium Indii, co doprowadziło do bitwy powietrznej stoczonej nad pograniczem obu krajów.

Rosyjski przemysł lotniczy w 2018 roku. Dostawy samolotów i śmigłowców wojskowych dla własnych sił zbrojnych oraz na eksport
W 2018 roku do rosyjskich sił powietrznych WWS (Wozduszno-Wojennyje Siły) podporządkowanych dowództwu Sił Powietrzno-Kosmicznych – WKS (Wozduszno-Kosmiczeskie Siły) i lotnictwa morskiego marynarki wojennej – MA WMF (Morskaja Awiacja Wojenno-Morskowo Fłota) własny przemysł lotniczo-kosmiczny dostarczył ponad 140 nowych samolotów i śmigłowców. Jest to mniej o ponad 40 procent w stosunku do najlepszego 2014 roku, a tendencja spadkowa jest obserwowana już od kilku lat. Zmniejszenie tempa dostaw potwierdziło się również w projekcie obowiązującego w kolejnym okresie programowania i nadal nieujawnionego Państwowego Programu Uzbrojenia na lata 2018-2017 – GPW 2018-2027 (Gosudarstiwiennaja Programma Worużenia na 2018-2027 god).

Śmigłowiec Mi-14 w służbie polskiej Marynarki Wojennej
Dostęp Polski do Morza Bałtyckiego nie tylko jest przywilejem, lecz także nakłada na nasze państwo obowiązki ochrony jego wód terytorialnych przed potencjalnym agresorem. Władze państwa muszą ponadto zapewnić siłom wojskowym oraz ludności cywilnej zabezpieczenie ratownicze nad tym akwenem. W tym celu do służby w polskiej Marynarce Wojennej wprowadzono jeden z najlepszych śmigłowców wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych oraz ratowniczych w historii lotnictwa morskiego. Choć jego czas nieuchronnie dobiega końca, poszczególne egzemplarze tej konstrukcji nadal przechodzą przeglądy weryfikacyjne i remonty połączone z wydłużeniem resursów technicznych oraz kalendarzowych. Jak można sądzić, służba tego typu maszyn będzie trwała co najmniej do połowy lat dwudziestych XXI wieku.

Modernizacja francuskich sił powietrznych
W ciągu ostatnich kilku lat francuskie siły zbrojne przechodzą rewizję swoich zdolności operacyjnych i bojowych. Biorą udział w kilku operacjach zbrojnych, co z jednej strony umożliwia utrzymanie wysokiej gotowości komponentów i zwiększanie poziomu doświadczenia bojowego, a z drugiej wymaga dodatkowych nakładów finansowych. Poza tym zmiany środowiska bezpieczeństwa regionalnego i globalnego oraz pogorszenie sytuacji międzynarodowej skutkują zwiększonymi wysiłkiem w obszarze obronności w wielu państwach, w tym również we Francji.

Ugandyjskie Suchoje. Su-30MK2 nad Czarnym Lądem
W 2010 roku branżowe media obiegła dość zaskakująca wiadomość: Uganda miała właśnie stać się piątym zagranicznym nabywcą samolotów wielozadaniowych rodziny Su-30MK2 produkowanych w zakładach KnAAPO (obecnie: KnAAZ) w Komsomolsku nad Amurem. Zawarta umowa była o tyle zaskakująca, że w powszechnym rozumieniu Republika Ugandy uchodzi za jeden z biedniejszych krajów rejonu wschodniej Afryki. Jednocześnie po raz pierwszy zawarto oficjalny kontrakt na sprzedaż państwu tzw. czarnej Afryki ciężkiego myśliwca rodziny Su-27/30 pochodzącego wprost z linii fabrycznej.

Dassault Mirage III – monografia cz. IV
Samoloty Mirage III oraz ich warianty pochodne odniosły znaczny sukces eksportowy, stając się jedną z najlepiej rozpoznawalnych maszyn w historii lotnictwa. W dużej mierze było to związane z udziałem w działaniach wojennych na Bliskim Wschodzie. W praktyce nie był to jednak jedyny powód ich popularności. Wśród użytkowników samolotów rodziny Mirage znalazły się bowiem kraje z Ameryki Południowej, Afryki, Europy oraz Australia.

Avia B-534 – cz. II
B-534 powstał z myślą o czechosłowackim lotnictwie wojskowym (Československe vojenské letectvo, ČSVL), które było jego pierwszym i największym użytkownikiem. Avia miała wszakże nadzieję na eksport, ponieważ zainteresowanie samolotem wyraziły m.in. Belgia, Chiny, Estonia (za jej pośrednictwem B-534 miały trafić do republikańskiego lotnictwa Hiszpanii), Jugosławia, Polska, Rumunia, a nawet Francja. Z różnych przyczyn nie doszło jednak do zawarcia żadnych umów eksportowych, poza sprzedażą dwóch egzemplarzy prywatnemu nabywcy z Grecji. Po rozpadzie Czechosłowacji, zajęciu Czech i Moraw przez Niemcy i utworzeniu samodzielnego Państwa Słowackiego, samoloty ČSVL zostały przejęte przez niemieckie i słowackie lotnictwo oraz kupione przez Bułgarię. Kilka egzemplarzy trafiło do Związku Radzieckiego, a jeden słowacki B-534 został internowany na Węgrzech.

Regia Aeronautica na froncie wschodnim
30 czerwca 1941 roku włoski attaché wojskowy w Berlinie gen. Efisio Marras i gen. Wilhelm Keitl z OKW zawarli porozumienie dotyczące między innymi wysłania kontyngentu Regia Aeronautica na front wschodni. 1 lipca treść porozumienia przesłano do Superaereo. 83 samoloty bojowe wysyłane początkowo przez Włochów do Rosji miały wspierać włoski korpus ekspedycyjny (Corpo di spedizione italiano in Russia; CSIR). Siły lotnicze nazwano Corpo aereo italiano in Russia i podporządkowano dowodzonemu przez gen. Giovanni Messego korpusowi wojsk lądowych, co było swoistą nowością w armii włoskiej.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Wiadomości z Polski
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem marcowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

Źródło: magnum-x.pl
comments powered by Disqus