Lotnictwo 3/2018 już w sprzedaży

Lotnictwo 3/2018

Marcowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Kryzys bułgarskiego lotnictwa wojskowego
Bułgaria jest najbiedniejszym krajem Unii Europejskiej, stąd i sytuacja jej lotnictwa wojskowego nigdy w XXI wieku nie była dobra. 29 kwietnia 2004 roku Bułgaria stała się członkiem Paktu Północnoatlantyckiego, co wiązało się nie tylko z przywilejami wynikającymi ze zobowiązań pozostałych sojuszników do kolektywnej obrony jej granic, lecz także pewnymi obowiązkami. Jednym z nich jest posiadanie od 2016 roku minimum jednej eskadry samolotów bojowych zdolnych do pełnienia dyżurów w ramach zintegrowanego systemu dozoru przestrzeni powietrznej państw NATO. W ostatnich latach bułgarskie lotnictwo wojskowe przeżywa pogłębiający się kryzys, skutkiem którego kraj może nie być w stanie wywiązywać się ze swoich obowiązków członka NATO.

Siły Powietrzne Słowacji
Siły Powietrzne Słowacji (ofic. Siły Powietrzne Sił Zbrojnych Republiki Słowackiej – Vzdušné sily Ozbrojených síl Slovenskej republiky, VzS OS SR – Slovak Air Force, SAF) są jednym z dwóch głównych komponentów słowackich sił zbrojnych obok Wojsk Lądowych (Pozemné sily OS SR). Do ich podstawowych zadań należy ochrona i obrona przestrzeni powietrznej i terytorium kraju w ramach Natowskiego Zintegrowanego Systemu Obrony Przeciwlotniczej i Przeciwrakietowej (NATO Integrated Air and Missile Defence System, NATINAMDS), poszukiwanie i ratownictwo (Search and Rescue, SAR), wsparcie operacji prowadzonych przez OS SR w ramach zobowiązań sojuszniczych i międzynarodowych, wsparcie krajowego systemu zarządzania kryzysowego w zakresie likwidacji skutków katastrof i klęsk żywiołowych.

Mistrzowie Gripenów
Rozwój, szkolenie i ocena kwalifikacji pilotów w zakresie nowej taktyki to tylko niektóre z wielu ważnych zadań nałożonych w ramach programu samolotu JAS 39 na jednostkę Gripen Operational Test & Evaluation Unit. Szerokie kompetencje i wiedza na temat tych samolotów spowodowały, że do jej pilotów przylgnął przydomek „Mistrzów Gripenów”.

Lotnictwo włoskich wojsk lądowych w Iraku
Włoski kontyngent wojskowy wyposażony w cztery średnie śmigłowce transportowe NHI UH-90A i cztery śmigłowce rozpoznawczo-eskortowe AgustaWestland AH-129D Mangusta stanowi obecnie jedyny oprócz sił USA oddział przeznaczony do zadań odzyskiwania personelu w północnym Iraku, który nawet po wyzwoleniu Mosulu stanowić będzie strategicznie ważny obszar działań wojennych.

Bezzałogowe systemy powietrzne dla Wojsk Lądowych i Wojsk Specjalnych w latach 2001–2017
Zgodnie z ujawnionym w 2004 roku planem wyposażenia Wojsk Lądowych w zestawy Bezzałogowych Systemów Powietrznych (BSP) przewidywano zakup w ciągu następnych 5 lat 5-6 zestawów klasy taktycznej krótkiego zasięgu oraz do 21 zestawów klasy mini. Pierwsze formalne zapotrzebowanie na wojskowy BSP zgłosił w maju 2005 roku Departament Polityki Zbrojeniowej MON. Do przetargu na wykonanie demonstratora miniaturowego zaawansowanego systemu rozpoznania MikroBSP (faktycznie klasy mini) przystąpiły Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych wraz z Centrum Naukowo-Produkcyjnym Elektroniki Profesjonalnej Radwar S.A. (obecnie PIT-Radwar S.A.) i Wojskową Akademią Techniczną z Miniaturowym Bezzałogowym Systemem Obserwacji (MSBO) HOB-Bit oraz firma WB Electronics S.A. z BSP Calineczka-2004 na bazie aparatu Sofar-250. W czerwcu tego roku zwycięzcą przetargu na demonstrator technologii BSP klasy mini został MSBO HOB-bit. Ponowny przetarg ogłoszono w marcu 2006 roku, wzięły w nim udział WB Electronics z Calineczka-2004 i CNPEP Radwar S.A. z aparatem Skylark-1. Postępowanie nie zakończyło się wdrożeniem seryjnych zestawów do jednostek Sił Zbrojnych RP.

LOTAMS. Za wrotami hangarów
Trudno wyobrazić sobie lotnisko bez wyspecjalizowanej kadry technicznej. Niesprawny samolot komunikacyjny oznacza opóźnienie, frustrację pasażerów, późniejsze dostarczenie przesyłek kurierskich, a w konsekwencji mniejszy zarobek dla właściciela maszyny. Dostawcy usług związanych z obsługą techniczną samolotów mają w portach lotniczych pełne ręce roboty nie tylko w przypadku awarii, lecz także podczas rutynowych przeglądów. Na warszawskim Lotnisku Chopina jednym z takich przedsiębiorstw jest LOTAMS – od wielu lat odpowiadający za stan techniczny samolotów, między innymi PLL LOT.

Concorde – więcej niż samolot – cz. III
Piękny i majestatyczny Concorde znacznie wyprzedzał swoją epokę i był dowodem na to, że nauka, determinacja i współpraca pozwalają spełnić najśmielsze sny. Gdy mknął na granicy kosmosu z dwukrotną prędkością dźwięku, na jego pokładzie pasażerowie spokojnie pili szampana. Kiedy jednak Concorde podbijał przestworza, liczne przeciwności stopniowo sprowadziły na ziemię cały koncept podróży naddźwiękowych, który powstał w czasach, gdy ich ekonomikę postrzegano inaczej niż obecnie.

Operacja Mount Hope III
Okoliczności pozyskania przez państwa Zachodu radzieckiej techniki bojowej zazwyczaj są ściśle związane z konfliktami toczonymi za pośrednictwem krajów Trzeciego Świata, wspieranych materiałowo i szkoleniowo przez obie strony zimnowojennego układu sił. Nie inaczej było w przypadku zdobycia pierwszego kompletnego śmigłowca Mi-24.

Płk dypl. pil. Franciszek Kornicki (1916–2017)
Był jednym z wielu, którzy podczas drugiej wojny światowej walczyli nad Polską, potem Anglią, Francją i Belgią. Czas sprawił, że stał się jedynym takim lotnikiem, ostatnim z grupy dowódców dywizjonów myśliwskich. W artykule kilka osobistych wspomnień Krzysztofa Kubali ze spotkań z tym niezwykłym człowiekiem.

Messerschmitt Bf 109E w służbie Królestwa Jugosławii – cz. II. Pierwszy dzień wojny: pogrom na lotniskach i Bitwa powietrzna nad Belgradem
6 kwietnia 1941 r. Luftwaffe przeprowadziła zmasowane naloty na Belgrad. Do obrony stolicy wystartowały głównie jugosłowiańskie Bf 109E-3a, które miały zmierzyć się z samolotami zbudowanymi w tym samym kraju.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem marcowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

Źródło: magnum-x.pl
comments powered by Disqus