Przejdź do treści
Lotnictwo 12/2018
Źródło artykułu

Lotnictwo 12/2018 już w sprzedaży

Grudniowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Modernizacja techniczna lotnictwa Marynarki Wojennej w latach 2001-2018
Polska Marynarka Wojenna dysponuje organicznymi pododdziałami lotniczymi wyposażonymi w samoloty i śmigłowce. Od 1994 roku są one zgrupowane w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej im. kmdr. por. pil. Karola Trzaski-Durskiego. W latach 1995–2018 brygada kilkukrotnie przechodziła przeobrażenia organizacyjne i obecnie jej dowództwu są podporządkowane: 43. Oksywska Baza Lotnictwa Morskiego im. kmdr. por. Edwarda Stanisława Szystowskiego i 44. Kaszubsko-Darłowska Baza Lotnictwa Morskiego.

Wietnamskie Suchoje. Su-27 i Su-30MK2 w służbie VPAF
Socjalistyczna Republika Wietnamu stała się w latach 90. drugim zagranicznym użytkownikiem samolotów myśliwskich przewagi powietrznej Su-27SK/UBK oraz ich kolejnych wersji. Zakupione w Rosji samoloty weszły w skład Ludowych Sił Powietrznych oraz Wojsk Obrony Przeciwlotniczej Wietnamu (dalej: LSP i WOP Wietnamu; ang. VPAF: Vietnam People's Air Force, wietn. PK-KQ: Quân chủng Phòng Không-Không Quân Nhân dân Việt Nam) podległym Wietnamskiej Armii Ludowej (wietn. Quân Đội Nhân Dân Việt Nam). Podobnie jak w przypadku innych nabywców samolotów rodziny Su-27SK/UBK w kolejnych latach zainteresowanie zaawansowaną techniką lotniczą ewoluowało w kierunku pozyskania dwumiejscowych wielozadaniowych wariantów rozwojowych linii Su-30MK.

Siły Powietrzne Danii
Duńskie Siły Powietrzne zostały utworzone jako samodzielny rodzaj sił zbrojnych w 1950 r. Swój rozkwit przeżywały w latach 50. i 60., w szczytowym okresie zimnej wojny. Obecnie, po przeprowadzonych w ostatnich dekadach redukcjach, ich liczebność jest niewielka, a potencjał bojowy dość ograniczony. Od wielu lat Siły Powietrzne Danii uczestniczą w misjach zagranicznych, ale ich głównym zadaniem pozostaje obrona przestrzeni powietrznej kraju i wód terytorialnych.

Fokker 70/100. Regionalny Holender
Założona przez Antona Fokkera firma Fokker przez prawie cały ubiegły wiek umożliwiła holenderskiemu przemysłowi silnie zaznaczać swoją obecność w branży lotniczej. Wieloletnią historię jednego z najbardziej znanych producentów lotniczych wieńczy rodzina odrzutowych samolotów komunikacji regionalnej JetLine. W założeniach miała ona składać się z trzech modeli, ale największy z nich pozostał jedynie na papierze. Bazowy Fokker 100 został zademonstrowany w 1986 roku, a siedem lat później premierę miał jego wariant pomniejszony, czyli Fokker 70. W sumie zbudowano około 330 egzemplarzy obu modeli, których produkcję przerwało bankructwo producenta. Jeszcze niedawno oba warianty były codziennym gościem na lotniskach, lecz dziś są systematycznie wycofywane z eksploatacji.

Dassault Mirage III – monografia cz. II
Rozwój samolotu Mirage III objął opracowanie i wdrożenie do wielkoseryjnej produkcji zmodyfikowanej wersji myśliwskiej Mirage IIIE, maszyn rozpoznawczych Mirage IIIR i pochodnych oraz odmiany myśliwsko-bombowej Mirage 5.

Nakajima G8N Renzan (Rita)
Japoński czterosilnikowy samolot bombowo-torpedowy G8N Renzan został skonstruowany w firmie Nakajima podczas drugiej wojny światowej. Był jednym z nielicznych japońskich samolotów napędzanych czterema silnikami i mających podwozie z kołem przednim. Ze względu na opóźnienia, braki surowców i sytuację na froncie jego rozwój został anulowany jeszcze przed końcem wojny. Zdołano zbudować tylko cztery prototypy, z których jeden trafił w 1946 roku do Stanów Zjednoczonych.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Koniec pierwszej fazy testów F-35B na lotniskowcu HMS Queen Elizabeth
• Gen. dyw. pil. Kazimierz Dziok
• Ćwiczenia Clear Sky 2018
• Podniebne tankowanie polskich F-16 Jastrząb
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem grudniowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony