Przejdź do treści
Lotnictwo 12/2015
Źródło artykułu

Lotnictwo 12/2015 już w sprzedaży

Grudniowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Program A400M powoli rozwija skrzydła
Pomimo katastrofy, w wyniku której wiosną tego roku rozbiciu uległ A400M przeznaczony dla tureckich sił powietrznych, program ciężkiego samolotu transportowego Atlas powoli się rozkręca. Ponadto, choć samolot dopiero w 2018 roku pod względem technicznego wyposażenia osiągnie pełnię możliwości realizacji różnorodnych misji taktycznych, już od końca 2013 roku wykorzystywany jest przez użytkowników w realizacji rzeczywistych zadań.

Bell 525 Relentless – śmigłowiec szyty na miarę
1 lipca 2015 roku z położonego przy centrum produkcyjnym Bell Helicopter lotniska w Amarillo w Teksasie do dziewiczego lotu wzbił się pierwszy prototyp śmigłowca Bell 525 Relentless. Za jego sterami zasiedli piloci doświadczalni Troy Caudill oraz Jeff Greenwood. W ten sposób zapoczątkowano realizowany aktualnie program prób w locie jednego z najbardziej kluczowych produktów w ofercie Bella, który stanowić będzie przeciwwagę dla konkurencyjnych śmigłowców AgustaWestland AW189 oraz Airbus Helicopters H175, będąc zarazem największą cywilną maszyną w ofercie amerykańskiego producenta. Równocześnie nowa maszyna jest pierwszym cywilnym śmigłowcem wyposażonym w system fly-by-wire. Już choćby to czyni nowy śmigłowiec Bella wartym przybliżenia.

LRS-B – rozstrzygnięcie przetargu
27 października br. siły powietrzne Stanów Zjednoczonych ogłosiły zwycięzcę w przetargu na zakup nowego bombowca strategicznego oznaczonego roboczo jako LRS-B (Long Range Strike-bomber). Kontrakt otrzymała firma Northrop Grumman. Wielkim przegranym okazały się występujące ze wspólną ofertą firmy Boeing i Lockheed Martin.
Program LRS-B należy, obok kupna nowych latających cystern KC-46A oraz myśliwców F-35A, do trzech najważniejszych programów zbrojeniowych amerykańskich sił powietrznych (USAF). Nowy bombowiec ma być częścią przyszłej grupy systemów uderzeniowych dalekiego zasięgu (LRS), w skład której wejdą również: pocisk kierowany dalekiego zasięgu LRSO (Long-Range Standoff Missile) oraz kinetyczna broń hipersoniczna.

Lockheed Martin F-35 Lightning II
Jednym z podstawowych narzędzi realizacji amerykańskiej strategii militarnej jest lotnictwo wojskowe, które funkcjonuje w składzie sił powietrznych (US Air Force), marynarki wojennej (US Navy) i piechoty morskiej (US Marine Corps). Przewagę technologiczną nad potencjalnymi przeciwnikami powietrznymi mają zapewnić siłom zbrojnym USA nowoczesne samoloty bojowe i wsparcia, w tym myśliwce wielozadaniowe F-35 Lightning II. Program tego samolotu jest największym w historii i obecnie jednym z najważniejszych przedsięwzięć zbrojeniowych na świecie. F-35 jest samolotem bojowym, w którym wdrożono zasadę walki według koncepcji pętli OODA (Observe, Orient, Decide and Act), w której Lightning II ma obserwować otoczenie, sam będąc niezauważonym, automatycznie wykrywać i śledzić cele, a jego awionika dokonywać fuzji informacji taktycznych, które „podpowiedzą” pilotowi najlepszą decyzję i utrzymają jego koncentrację na celach, a nie na kontrolowaniu samolotu.

Baza Sił Powietrznych Edwards: Centrum Testowe USAF
W 1901 r. Wilbur Wright twierdził, że aby naprawdę poznać zasady lotu trzeba było „zbudować maszynę i zapoznać się z jej charakterystykami w toku prób”. Dzisiaj to twierdzenie wciąż jest aktualne, zwłaszcza w wyjątkowej dziedzinie, jaką są badania w locie – specjalność Centrum Badania Lotu im. Neila A. Armstronga w Edwards w Kalifornii (NASA Armstrong Flight Research Center, oficjalnie znane jako Dryden Flight Research Center). W tej ogromnej bazie z wykorzystaniem najnowszych samolotów badane są nowe koncepcje lotnicze i nowe projekty statków powietrznych.

PZL-130 Orlik – cz. II
Po nabyciu w październiku 2001 roku zakładów PZL „Warszawa-Okęcie” S.A. przez koncern EADS-CASA nie zaprzestano rozwoju jednego ze sztandarowych polskich produktów lotniczych – PZL-130 Orlik. Od momentu dostawy pierwszych seryjnych Orlików do Sił Zbrojnych RP w 1994 roku zdobyto pokaźną ilość informacji i doświadczeń, na bazie których prowadzone są prace mające na celu ciągłe unowocześnianie samolotu. Prace rozwojowe prowadzi obecny główny udziałowiec PZL „Warszawa-Okęcie” S.A. – Airbus Defence and Space. Najnowsza wersja samolotu dostosowana do światowych wymagań w zakresie szkolenia lotniczego, nazywana oficjalnie przez producenta MPT (Multi Purpose Trainer), jest propozycją zarówno dla Sił Zbrojnych RP, jak i dla odbiorców zagranicznych.

Mi-35M2 - druga młodość ognistego rydwanu z Afganistanu-cz. II
Na początku drugiego tysiąclecia Rosyjskie Lotnictwo Wojsk Lądowych (AA – Armiejskaja Awiacja), będące jednym z najważniejszych rodzajów Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej, nadal borykało się z szeregiem poważnych problemów. Podobnie jak miało to miejsce w innych rodzajach sił zbrojnych Rosji – były to problemy zarówno natury organizacyjnej, personalnej, jak i sprzętowej. Jeszcze począwszy od ostatecznego rozpadu Związku Radzieckiego w 1991 roku, przez następne półtora dekady narastały trudności w dziedzinie posiadanego parku maszynowego przez rosyjską Armiejską Awiację. Ze względu na stopniowy spadek centralnego finansowania poszczególnych gałęzi przemysłu zbrojeniowego notowano stały spadek dostaw nowego sprzętu lotniczego dla tej formacji.

Mitsubishi A6M Zero nad Guadalcanalem – cz. I
Po klęsce w Bitwie o Midway Japonia zaczęła gwałtownie tracić inicjatywę strategiczną. Na początku lipca wywiad przeciwnika przechwycił i rozszyfrował wiadomość na temat budowy nowej japońskiej bazy na Guadalcanal. Alianci zweryfikowali swoje pierwotne plany ofensywne i przystąpili do realizacji operacji Watchtower, czyli zajęcia wyspy. Dało to początek wielomiesięcznej bitwie na wyczerpanie, w której ogromną rolę odegrało lotnictwo obu stron. Po stronie japońskiej nie mogło zabraknąć podstawowego myśliwca lotnictwa cesarskiej marynarki wojennej – legendarnego Mitsubishi A6M Zero.

Płk pil. Roman Rudkowski (1898-1954) – portret lotnika
Wśród kadry oficerskiej przedwojennego lotnictwa i Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii był postacią wybitną, aczkolwiek niepozbawioną ludzkich słabości. Cechowały go fantazja i rozmach w działaniu, wiecznie nienasycona żądza wrażeń, temperament nieuznający więzów i barier, zuchwałość i brawura, szybkość podejmowania decyzji. Potrafił zachować zimną krew w najbardziej niebezpiecznych sytuacjach. Te cechy charakteru zjednały mu przydomki: „Ataman”, „Watażka”, „Gangster”. Był organizatorem i pierwszym dowódcą 301. Dywizjonu Bombowego, zasłynął jako jeden z najwybitniejszych cichociemnych, który dwukrotnie skakał na spadochronie do okupowanej Polski. Szczególną sympatią i zaufaniem darzył go Naczelny Wódz gen. Władysław Sikorski, cenili wysoko jego doświadczenie wojskowe i zdolności organizacyjne generałowie: Sosnkowski, Kopański i Tatar, powierzając mu odpowiedzialne i najtrudniejsze misje.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Aktualności z kosmosu
• Konsorcjum Polonia Aero uruchamia Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych
• Burzliwa jesień Bombardiera

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem grudniowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony