Przejdź do treści
Lotnictwo 07/2016
Źródło artykułu

Lotnictwo 07/2016 już w sprzedaży

Lipcowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Nowości programu samolotu Tejas
Na odbywającym się pomiędzy 21 a 23 stycznia 2016 r. w bazie lotniczej Sakhir Bahrajn International Airshow Indie zaprezentowały swoją najnowocześniejszą konstrukcję lotniczą: lekki samolot bojowy Tejas. Tejas został zaprojektowany i opracowany przez należącą Ministerstwa Obrony Indii organizację DRDO (Defence Research & Development Organization). Samolot jest szczytowym osiągnięciem techniki w klasie lekkich samolotów bojowych (LCA) należących do generacji 4+, pozostając przy tym maszyną niezwykle ekonomiczną.

Suchoj Superjet 100 – cz. I
Superjet 100 to samolot będący oczkiem w głowie nie tylko producenta, lecz także władz rosyjskich, gdyż stumiejscowa maszyna ma pomóc zmartwychwstać rosyjskiemu cywilnemu przemysłowi lotniczemu. Pierwszy lot pasażerski SSJ 100 odbył wiosną 2011 roku, a przez kolejne pięć lat przeszło osiemdziesiąt sztuk tego modelu trafiło do odbiorców z różnych regionów świata.

Odnowienie floty chorwackich MiG-ów-21
W 2013 r. Chorwacja pozyskała z Ukrainy pięć używanych samolotów myśliwskich MiG-21bis, które wraz z siedmioma własnymi samolotami, miały przejść remont i modernizację w państwowych Odeskich Zakładach Lotniczych w Odessie na Ukrainie. Po ponad roku badań odbiorczych, które rozpoczęły się w kwietniu 2014 r., Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej Chorwacji w końcu dysponowały pełną eskadrą samolotów MiG-21, które osiągnęły pełną zdolność operacyjną w lipcu 2015 r. Jednostka ta jest zobowiązana jest do prowadzenia stałego dozoru przestrzeni powietrznej w ramach NATINAMDS (NATO Integrated Air and Missile Defence System), wykonuje również inne zadania na rzecz oddziałów Sił Zbrojnych Republiki Chorwacji, w tym misje bliskiego wsparcia oraz holowanie celów powietrznych dla komponentu morskiego i lądowego. Niestety z powodu uziemienia pięciu odkupionych od Ukrainy samolotów od marca 2016 r. jednostka operuje tylko połową swej siły. Przyczyną uziemienia samolotów jest wszczęcie oficjalnego dochodzenia, które ma na celu ustalenie, czy podczas przeprowadzanego remontu nie doszło do nieprawidłowości.

Siły Powietrzne Singapuru
Lotnictwo wojskowe Singapuru powstało w 1968 r., a siedem lat później przekształciło się w samodzielny rodzaj sił zbrojnych. Jego podstawowym zadaniem jest obrona powietrzna kraju oraz współpraca z wojskami lądowymi i marynarką wojenną, które nie mają własnego lotnictwa. Od kilkunastu lat singapurskie siły zbrojne – w tym powietrzne – przechodzą transformację, której celem jest ściślejsza integracja i lepsze przystosowanie do sprostania przyszłym wyzwaniom.

MiG-31BM. Modernizacja rosyjskiego „Władcy Północy” – cz. II
Pierwszy etap prób myśliwca MiG-31BM zakończono w listopadzie 2007 roku, co umożliwiło rozpoczęcie prac nad modernizacją pierwszych egzemplarzy. Odpowiednią umowę parafowano jeszcze w grudniu tego samego roku. Zobowiązywała ona producenta – zakłady NAZ „Sokoł” w Niżnym Nowogrodzie do wykonania prac na pierwszych 24 egzemplarzach.

Chińskie programy kosmiczne
24 kwietnia 1970 r., trzynaście lat po locie pierwszej w historii sondy kosmicznej – rosyjskiego Sputnika 1 – Chiny wystrzeliły swojego pierwszego sztucznego satelitę Ziemi o nazwie Dong Fang Hong 1, dołączając jako piąte państwo, po ZSRR, USA, Francji i Japonii, do grona potęg kosmicznych, co stało się w nieco ponad 2 miesiące od lotu pierwszej sondy japońskiej. Do dnia dzisiejszego Państwo Środka wystrzeliło ponad 200 satelitów: telekomunikacyjnych, obserwacyjnych, pomiarowych, nawigacyjnych (w tym satelity systemu Beidou – odpowiednika amerykańskiego GPS), naukowych i komercyjnych. Od 1993 r. chińskim programem kosmicznym zarządza CNSA – Chińska Narodowa Agencja Kosmiczna (China National Space Administration) – z siedzibą w Pekinie. Konstrukcją, rozwojem i budową statków kosmicznych, rakiet i infrastruktury naziemnej zajmuje się państwowa korporacja CASC – China Aerospace Science and Technology Corporation.

Stan polskiego lotnictwa na przełomie lat 20. i 30. XX wieku w świetle raportów Generalnego Inspektoratu Sił Zbrojnych
W II Rzeczypospolitej dla lotnictwa przewidywano rolę wsparcia broni głównych: piechoty, kawalerii i artylerii. Mimo tego faktu znaczenie jednostek lotniczych nie było lekceważone i w miarę szczupłych środków finansowych administracja armii starała się podnosić jego wartość. Dbanie o to nie należało do wyłącznych kompetencji najwyższych władz lotnictwa, lecz zajmował się tym także najważniejszy organ polskiej armii czasu pokoju – Generalny Inspektorat Sił Zbrojnych. Raporty przygotowywane przez inspektorów armii oraz generałów do prac przy GISZ miały na celu określać rzeczywistą siłę Wojska Polskiego. Dziś jest to znakomite źródło wiedzy między innymi o stanie polskiego lotnictwa w końcu lat 20-tych i na początku lat 30-tych.

Red Tails. Czarnoskórzy piloci myśliwców z czerwonymi ogonami
Od czerwca 1943 r. w zmaganiach na śródziemnomorskim teatrze działań wojennych brały udział jednostki lotnicze, których personel w całości składał się z Afroamerykanów. Ich historia została niedawno przypomniana na ekranach kin, w filmie Red Tails. Wiele spraw z dziejów czarnoskórych lotników opowiedzianych zostało tam jednak w sposób uproszczony lub zgoła ahistoryczny. Po wojnie secesyjnej służba czarnoskórych obywateli USA w siłach zbrojnych tego państwa miała wiele ograniczeń.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• ILA Berlin Air Show 2016
• XII Małopolski Piknik Lotniczy
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Aktualności z kosmosu

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lipcowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony